hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Már a Lacetti is

A Chevrolet is igazodik: még több dízelt a vásárlóknak! Jó nyomatékkal, koromszûrõvel persze.


Dízelgyarapodás

Az elmúlt 15 év alatt csaknem megnégyszerezõdött a dízelesek részaránya az Európában (EU) eladott újautók között. 1990-ben 13.8 százalék volt, 2006-ban túllépte az 50-et. A nyugat-európai arányszám 51.7 százalék, Közép-Európát is beszámítva 49.4 jön ki. 

E fejleményeket nemcsak a csekélyebb üzemköltségeknek (kisebb fogyasztás, esetenként olcsóbb üzemanyag) tulajdoníthatjuk, hanem elsõsorban a mûszaki fejlõdésnek: a turbófeltöltés, a közös nyomócsöves befecskendezés és az emisszió-csökkentés jóvoltából tisztább üzemû és élvezetesebben vezethetõ lett a dízelmotoros autó. A korábban jellemzõ kemény kopogás már csak hidegindítás után hallható, egyébként kellemesen mormog a dízel.  
Miután sikerrel mutatkozott be a dízelmotoros Captiva szabadidõ-terepjáró, illetve a középkategóriájú Epica szedán, mostantól már a kompakt Lacetti/Nubira modellcsalád vásárlói is dönthetnek a gázolajos erõforrás mellett. A Chevrolet Europe hat modellcsaládjából háromhoz készül dízelmotor, megfelelve a piaci tendenciának: az elmúlt 15 év során Európában megnégyszerezõdött a dízeles személyautók részaránya.     A Chevrolet korszerû, közös nyomócsöves dízelmotorja kétféle változatban készül: az Epicáé és a Captiváé 110 kW/150 lóerõs, elektronikusan felügyelt, változó geometriájú turbóval (variable turbine geometry ? VTG), a Lacetti/Nubira 89 kW/121 LE leadására képes motorjának feltöltõje pedig állandó geometriájú (fixed turbine geometry ? FTG).  Az 1600 bar befecskendezési nyomást legújabb generációs, közös nyomócsöves Bosch-rendszer kelti, további jellemzõ az alumínium hengerfej, az SOHC vezérlés és a két kiegyensúlyozó tengely.   Közös sajátság az alapfelszereléshez tartozó, adalékot és karbantartást nem igénylõ koromszûrõ (DPF). Automatikus leégetésének jóvoltából ugyanolyan a teljesítmény, a fogyasztás és a CO2 emisszió, mint a szûrõ nélküli jármûveké.    
  Bõséges erõ, már alacsony fordulatszámon ? így lehetne összefoglalni a Chevrolet 2.0D lényegét. A 89 kW/121 lóerõs teljesítmény megfelel az 1.8-as benzines változaténak, de míg az utóbbi nyomatéka 169 Nm 3600/percnél, a dízel 280 newtonmétert produkál, 2000-nél. A gyakorlatban fõképp a gyorsulási rugalmasság különbsége érezhetõ: a Nubira dízel negyedikben 7.3 másodperc alatt fokozza sebességét 60-ról 100 km/órára, illetve ötödikben 10.0 alatt 80-ról 120-ra. A benzinesnek ehhez 8.6, illetve 12.8 másodperc kell.     Mûszaki adatok       Model Lacetti Nubira/
Lacetti 4D Nubira SW/
Lacetti SW Epica Captiva Lökettérfogat (cm3) 1.991 Teljesítmény (kW/LE/perc) 89/121/3,800 110/150/4,000 Max. nyomaték (Nm/perc) 280/2,000 320/2,000 0 - 100 km/h (s) 9.8 (10.6) 9.8 (10.6) 9.8 (10.6) 9.7 (10.1) 11.5 (12.2) Vmax (km/h) 186 (188) 186 (188) 186 (188) 200 (207) 178 (180) MVEG fogyasztás (l/100 km) 5.7 (6.6) 5.7 (6.6) 6.0 (6.9) 6.1 (7.6) 7.6 (8.7) Zárójelben: automatikus váltómûvel    

gm/gyári fotók2007-03-23

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló