hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Abroncsok kora

Minden abroncs oldalfalán szerepel a „DOT kód”, mely azonosító adatokat tartalmaz többek közt arról, hogy hol és mikor gyártották az adott abroncsot. A négy-öt éve gyátrtott, de nem használt abroncs még újnak számít.

Kód= DOT

 

A szezonális abroncscsere idején beszédtéma a járművezetők  között az abroncsok öregedése. Vannak azonban olyanok is, akiknek az is kérdés jelent, hogy vajon egy használatlan, új abroncs meddig számít „új”-nak. Igazi válasz  nincs, de óvatos meghatározások vannak.

„Időnként találkozunk olyan járművezetőkkel, akik nem hajlandóak új, egy vagy két évvel ezelőtt gyártott abroncsokat vásárolni. Később viselkedésüket azzal magyarázzák, hogy ezeket az abroncsokat túl öregnek találják. Ám tévednek. A Goodyearnek az az álláspontja, hogy kifejezett élettartamot nem szabad megadni, hiszen nem léteznek olyan ismert tudományos vagy műszaki adatok, melyek alapján a személygépjármű vagy kishaszonjármű abroncsok kifejezett minimum vagy maximum élettartama meghatározható lenne. Ezért a neves gyártóktól félelem nélkül vásárolhatunk régebbi gyártási időponttal rendelkező abroncsot” – érvel Lenka Majková, a Goodyear Dunlop marketing specialistája. Az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége (ETRTO) és az Amerikai Gumigyártók Szövetsége (American Rubber Manufacturers Association, RMA) szintén a Goodyear Dunlop véleményén vannak, mert szerintük nem állnak rendelkezésre olyan adatok, melyek alátámasztanának egy meghatározott élettartamot.

Az ETRTO a hivatalos kiadványában egyebek mellett az abroncs, felni és belső tömlő tárolásra vonatkozó ajánlásokat tett közzé. A dokumentum nem tartalmaz információt az új abroncsok maximum élettartamáról,viszont főleg a helyes tárolás szabályait emeli ki, úgymint védelem a magas hőmérséklet, jelentős hőmérsékletváltozás, páratartalom, ózon, ultraibolya sugárzás, olajjal való érintkezés vagy agresszív hatású vegyi anyagok ellen.

DOT_code.jpg

Minden abroncs oldalfalán szerepel a „DOT kód”, mely azonosító adatokat tartalmaz többek közt arról, hogy hol és mikor gyártották az adott abroncsot. A DOT kód utolsó négy száma az abroncs gyártási dátumát jelenti, az első két számjegy pedig sorrendben a gyártás hetét és utolsó évét.

Ha azonban továbbra is szeretnénk találni olyan előírást, ami meghatározza, hogy mely gyártási időpontig számítanak az abroncsok még újnak, a brit BS AU 50 szabvány például választ adhat erre a kérdésre. Eszerint egy abroncs akkor számít újnak, ha 6 évnél nem régebben gyártották. A Nemzeti Gumiabroncs Forgalmazók Szövetsége (National Tyre Distributors’ Association, NTDA) viszont a gyártástól számított 5 évet határoz meg ebben a vonatkozásban. A német gumiipar, gumigyártók és gumikereskedők szövetsége szintén azt állítja, hogy a gumiabroncsok abban az esetben minősíthetők újnak, ha 5 évnél kevesebb telt el gyártásuk óta. Figyelemreméltó tény, hogy egyik dokumentum sem állítja, hogy ez után az időtartam után az abroncsok már ne lennének értékesíthetők vagy céljuknak ne felelnének meg. 

pm/gyári felvétel2013-10-09

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló