hirdetés
hirdetés

Mi a gond a négyévszakos gumikkal avagy a téli gumit képes-e leváltani?

Pár évvel ezelőtt szinte szentségtörésnek számított, ha egy szakember kiejtette a négyévszakos abroncsok nevét a száján, esetleg a használata mellett mert érvelni. Szerencsére ma egészen máshogy néznek ki az arányok, úgyhogy egyre többször találkozni velük. De vajon megéri?

Mit tud a négyévszakos gumi?

A négyévszakos gumik egykor lényegesen rosszabbul teljesítettek a téli guminál, és a gyenge minőség ahhoz vezetett, hogy a felhasználók inkább meg sem vették. Szerencsére a gyártás folyamatosan fejlődik, ami a gumi iparról is elmondható, így az átlagos igényekkel rendelkező autósok ma is választhatják ezt a megoldást. A sztereotípiák sokat változtak, a gumik folyamatosan fejlődtek, így bizonyos körülmények között a négyévszakos is lehet állandó társunk.

Azonban mielőtt jobban megvizsgáljuk ezt a témát, fontos megemlíteni az aranyszabályt: a négyévszakos gumi sosem lesz olyan jó nyáron, mint a nyári, és olyan biztonságos télen, mint a téli gumi.

Mi a gond a négyévszakos gumikkal avagy a téli gumit képes-e leváltani?
A kép forrása: pexels.com

A legfontosabb különbségek

Most, hogy a legfontosabbat megemlítettük, jöhetnek a részletek. A négyévszakos guminak két különböző és egymástól távol álló évszaknak is meg kell felelnie, tehát nyáron és télen is működnie kell. Ezért van az, hogy az abroncs keveréke puhább, mint a nyári, mivel így a hidegben is tapadni fog. A puhaság azonban azt is jelenti, hogy könnyebben elhasználódik, tehát ha egész évben ezekkel közlekedünk, akkor hamarabb lesz szükségünk a cserére, mintha két garnitúra abroncsunk lenne.

A négyévszakos gumik a mintázatukban is eltérnek a megszokottól, mivel a téli és a nyári mintázatot vegyítik. Ha megnézünk közelebbről egy nyári gumit, akkor látjuk, hogy a futófelület telített, mivel így jobbá válik a tapadás. A bordák úgy vannak kialakítva, hogy az esős időben elvezessék a vizet, aminek az oka a gyakori viharokra vezethető vissza. Télen azonban minél kisebb felületre van szükségünk, hogy a jármű súlya alatt megnőjön a nyomás, ami jobb tapadást eredményez a fagyott utakon. Ha belegondolunk, akkor ez a két tulajdonság egymásnak az ellentéte, így nagyon nehéz keverni.

Kinek ajánlott?

Tény és való, hogy egyre fejlettebbek a négyévszakos abroncsok, mégsem mondhatnánk, hogy minden felhasználó szeretni fogja. Ha megnézzük az eladási adatokat, akkor nagyon kevés százalékát teszik ki az eladásoknak, európai szinten nagyjából 15%, Magyarországon pedig nagyjából 5%. Ennek az oka az lehet, hogy Európában sokan mediterrán éghajlaton élnek, miközben hazánkban sokkal gyakoribbak a hideg telek, és még a hóesésekre is fel kell készülnünk.

A négyévszakos gumi előnye, hogy megspóroljuk az évenkénti cserét, amihez extraként jön hozzá a helytakarékosság is, mivel nem kell az éppen nem használt gumik elhelyezésével bajlódnunk. Mégis csak azok számára jelent valódi megoldást, akik leginkább a városon belül vezetnek, és kiélvezik a folyton takarított és sózott utakat. A kisebb távolságok, a betartott sebességhatárok hozzájárulnak, hogy a négyévszakos abroncsok sok felhasználót kísérjenek végig az úton, de ha nagyobb távolságokat teszünk meg, és rendszeresen vezetünk a városon kívül, akkor maradjunk a nyári és téli gumi kombónál.

X2021-06-24

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló