hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Fújásra indul

Amennyiben a véralkohol szint meghaladja a 0,2 g/literes értéket, a motor nem indul be.

Volvo- alkohol nélkül

 
Az Alcoguard nevû, autóba épített alkoholszondás indításgátló 2008-tól a Volvo S80, V70 és XC70 típusaiban lesz extra felszerelésként megrendelhetõ, majd a következõ nyártól kezdve a kisebb Volvo modellekbe is bekerülhet. Kezdetben évi 2000 egység eladásával számolnak, és az idõ elõrehaladtával ez a mennyiség várhatóan növekedni fog. Az alkoholszondával kombinált indításgátlóknak manapság Svédország a legnagyobb piaca, de a Volvo Cars Európában és az Egyesült Államokban is forgalmazni fogja a berendezést. Cégautó üzemeltetõk, taxivállalatok, állami- és önkormányzati hivatalok lesznek valószínûleg az elsõ vásárlók, habár a felhasználóbarát kialakítás magánautósokat is potenciális vásárlóvá tehet.   Az Alcoguard üzemanyagcellás technológiára épül, ilyen módszerrel mûködõ eszközöket használ a legtöbb európai rendõrség is. A vezetõnek indítás elõtt egy drót nélküli, kézben tartható mobil egységbe kell fújnia. Ez az egység egy kisebb távirányítóhoz hasonló méretû, töltése és tárolása a középkonzol mögé épített rekeszben történik. A vezetõ leheletének kiértékelése után a mobil egység rádiójel segítségével továbbítja az adatokat a kocsi elektronikus rendszerének. Amennyiben a véralkohol szint meghaladja a 0,2 g/literes értéket, a motor nem indul be. A magas színvonalú szenzorok használatának köszönhetõen külsõ levegõforrások ­? például pumpa ? használatával nem lehet becsapni a rendszert.
?Az üzemanyagcellás technológia drágább, mint a többi, de jobb eredményeket is mutat fel. A félvezetõkkel szemben az üzemanyagcella kizárólag etanolra és semmi másra nem reagál. Az üzemanyagcellában az etanolmolekulák egy érzékeny membránon haladnak át, és elektromos töltést generálnak. Az eszköz ezt méri, és a magasabb töltés több alkoholt jelent.? ? mondja David Nilsson, a Volvo Cars Alcoguard projektjének menedzsere. A szonda tesztjének eredményeit három fénykibocsátó dióda mutatja a mobil egységen. Zöld: 0.0-0.1 g/l alkohol, a kocsi motorja beindul Sárga: 0.1-0.2 g/l alkohol, a kocsi elindul, de a vezetõnek nem kellene vezetnie Piros: több mint 0.2 g/l alkohol, a kocsi motorja nem indul be  
A rendszer használatában a kocsi információs kijelzõje segít. Így például itt olvasható, hogy meg lehet-e kezdeni a tesztet, vagy tovább kell-e fújni a mobil egységbe.  A lélegzetelemzõ eredményeit a motor leállítása után 30 percig tárolja a rendszer, így a vezetõnek rövid megállások után nem kell újra elvégezni a tesztet. A 0,2 g/literes határértéket a svéd törvényeknek megfelelõen alakították ki. Más határértékkel rendelkezõ piacokon a Volvo szervizek módosítani tudják a beállítást. A rendszer kalibrációját, valamint a mobil egység áramforrásának cseréjét a kocsi kötelezõ szervizelésének alkalmával végzik el. Amennyiben egy használt kocsi új tulajdonosa nem akarja használni a rendszert, a kereskedõ könnyen el tudja távolítani azt.
A mobil egység drót nélküli, így a vezetõ az autón kívülre is el tudja vinni azt. Habár az autótól bármilyen távolságban pontosan mérni fogja az alkoholszintet, csak tíz méteres vonzáskörzetben képes kommunikálni a jármûvel. Szobahõmérsékleten öt másodpercen belül melegszik fel, és a várakozási idõ csökkentése érdekében a kocsi nyitásával egyidejûleg elkezdi fûteni magát. Különösen hideg és meleg környezetben az Alcoguard-hoz tápkábelt kell használni.

Kapcsolódó cikkek:

Egy másik Volvo segédeszköz

Tuning Volvo

sza, /gyári képek2007-09-07

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló