hirdetés
hirdetés

Szapora használtautó import

A beérkező autók jelentősen rontanak a hazai autóállomány átlagéletkorán, mivel ezek 59 százaléka 10 évnél idősebb, s mindössze 24 százalékuk esik az 1-5 éves korosztályba.

Megint öregedik

 

A használt autó import az enyhülő jogszabályoknak köszönhetően 2011-ben ugrott meg jelentősen, a relatív magas adók miatt ugyanis 2006-2010 között ugyanis igen kis számba érkeztek használt gépkocsik az országba. Három évvel ezelőtt azonban az import ösztönzésének irányába mozdultak az adózási feltételek, s emiatt 2011-ben 76 százalékkal, 31.312 autóra nőtt az import száma. A gépjármű behozatal azóta dinamikusan nő, 2012-ben 53.531, 2013-ban 70.700 autó jött külhonból Magyarországra, s az idei évben akár a 100.000 darabot is elérheti. Az idei év tíz hónapjában ugyanis 79.905 gépkocsit vásároltak  és helyeztek forgalomba országunkban külföldről, ami 38,8 százalékkal több a 2013-as év, s 79,3 (!) százalékkal több a 2012-es év januártól október végéig tartó időszakához képest.

A beérkező autók jelentősen rontanak a hazai autóállomány átlagéletkorán, mivel ezek 59 százaléka 10 évnél idősebb, s mindössze 24 százalékuk esik az 1-5 éves korosztályba. Érdekesség, hogy 2008-ban például, amikor 23.573 autó származott importból, még 76 százalékban döntöttek a fiatalabb korosztály mellett, 2011-ben még 39 százalékos volt ez az arány, s 2012-ben érte el a 25 százalék körüli szintet az 1-5 éves autók részesedése.

hasznalt_auto_20141204.jpg

Az autóimport során továbbra is a magasabb kategóriájú autók a kedveltek: legtöbben 3-as BMW-t, Volkswagen Passatot, Volkswagen Golfot és Audi A4-est hoztak az országba. Márkák megoszlásában a Volkswagen, a Ford, a BMW, az Opel és az Audi voltak a legkeresettebbek. A legtöbb forgalomba helyezés Budapesten történt, de teljes Pest Megyében és Győr-Moson-Sopron Megyében is aktívnak bizonyult az import.

"Csábítónak hangzó lehetőség, hogy az ember 1-1,5 millió forintért hozzájuthat egy Audihoz egy Volkswagenhez vagy egy BMW-hez, azonban érdemes mindig a számok mögé nézni. Különösen igaz ez az import autók esetében. Ezek a járművek ugyan magasabb kategóriát képviselnek, de mivel általában 10 évnél idősebbek, a műszaki állapotuk jó eséllyel megkérdőjelezhető. Egy rosszul karbantartott autó akár életeket is veszélyeztet" - vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. Ezt alátámasztják az Európai Uniós adatok is, ugyanis minden évben mintegy 128 000 ember szenved súlyos személyi sérüléssel járó balesetet az utakon a gépjármű műszaki hibája miatt, és ebből közel 2000 személy esetében fordul elő haláleset. A tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon is hasonló arányban alakulnak a számok: éves szinten megközelítőleg 5000 ember sérül meg műszaki okból bekövetkezett balesetben, és átlagosan hetvenen veszítik életüket. "Az adatokból is látható: az autóvásárlás jóval több egy tárgy megvételénél, hiszen felelősséget kell vállalunk saját magunk és környezetünk biztonságáért" - tette hozzá a márkaigazgató.

pohu2014-12-04

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló