hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Az új Toyota Land Cruiser V8

Az új Toyota Land Cruiser V8 mindent tud, ami egy falmászótól elvárhatunk-és maxuimálisan luxuskörülmények között.

Falramászó elegancia


"Szép az, ami érdek nélkül tetszik" mondta egyszer egy igen okos ember, aki pedig valószínûleg nem gondolt a  most bemutatandó kocsira. A jármû tervezett eladási darabszáma Magyarországon 25 darab, elõvételben elkelt már húsz, és a vételár is húsz  körül van, igaz millióban.   A vadonatúj Land Cruiser V8-ról van szó, ez a kocsi a hosszú tengelytávú, kombikarosszériás Land Cruiserek nyolcadik generációja, egyébként 57 évre visszatekintõ történelmével ez a leghosszabb életû modell a Toyota palettáján. A Land Cruiser V8 gyökerei egészen a Toyota BJ-ig nyúlnak vissza, amely a vállalat elsõ, 1951-ben kifejlesztett és gyártott összkerékhajtású modellje volt.

  
                Az új Toyota land Cruiser V8 nem árnyéka önmagának- igencsak izmos konstrukció

Az alábbiakban csak vázlatosan tudjuk körbejárni a kocsit, annyi minden az újdonság. Az új Land Cruiser V8 kicsivel hosszabb, magasabb és szélesebb az elõd-  kifutó modellnél, s így dinamikusabb a megjelenése. Ám a méret növelését a lehetséges minimumra szorították le, hogy a Land Cruiser manõverezési képessége a terepen adódó nehéz helyzetekben is megmaradjon.
Az új Land Cruiser teljes hossza 4.950 mm (azaz 60 mm-t nõtt), a szélessége 1.970 mm (30 mm-rel nagyobb), magassága pedig 1.865 mm (4W AHC & AVS felfüggesztéssel) vagy 1.910 mm (KDSS felfüggesztéssel). Az utastérben alkalmazott hatékonyabb térkihasználásnak és a rövidebb motortérnek köszönhetõen a belsõ tér hossza (a gázpedáltól a hátsó ajtóig mérve) 130 mm-rel nõtt.   Külsõ változások: a nagyméretû hátsó lámpatestekben fénykibocsátó diódákat (LED-eket), s a jobb látási viszonyok érdekében kétlámpás dizájnt alkalmaztak. Az integrált helyzetjelzõ és féklámpák, valamint a hátsó irányjelzõk áttetszõ külsõ bura mögött kaptak helyet, s a prémium minõséget a kissé hivalkodó vörös belsõ lencsék is hangsúlyozzák.   Az osztott hátsó ajtó kétfelé nyílik, ami elõnyös megoldás, ha szûk helyen kell kinyitni az ajtót, illetve könnyebbé teszi a ki-, és bepakolást is.  
                                        Az új Toyota Land Cruiser V8 belül is prémium személyautós

A fõ mûszeregységben új tervezésû, csúcstechnikájú, háromdimenziós Optitron mûszereket használtak fel. A fõ mûszer átmérõjét megnövelték, hogy jobban látható legyen, míg a mellékmûszerek - amelyek azonban egy SUV-ben nagyon fontosak - a multi-információs kijelzõvel együtt a mûszeregység közepén kaptak helyet.   A minden más 4x4-es autótól különbözô Toyota Land Cruiser V8 mûszaki segítséget nyújt vezetõjének a nehéz helyzetekben, s az olyan terepeken, ahol még a legtapasztaltabb sofõrökre is kemény feladat vár. Ezzel a Land Cruiser V8 mûszaki értelemben az egyik legfejlettebb összkerékhajtású autó. Számos olyan megoldást alkalmaztak benne, amelyek biztonságosabbá, kényelmesebbé és élvezhetõbbé teszik a terepezést és az autózást közúton.   Elöl csavarrugók váltják fel a korábbi torziós rudas rendszert, így pontosabb a kerekek megvezetése, és javult a kényelem. A felfüggesztés az optimális stabilitás érdekében kettõs keresztlengõkaros rendszerû, a csavarrugók és lengéscsillapítók döntöttek.
Az elsô kerekek berugózási útja 11, kirugózási útja 18 százalékkal lett hosszabb - immár 230 mm -, ami kedvezõen befolyásolja a terepezési képességeket. A felfüggesztés egésze kellõen erõs ahhoz, hogy ellenálljon a legnehezebb körülményeknek is. A precíz geometriának és a gondos hangolásnak köszönhetõen mind a kényelem, mind pedig a kormány visszajelzései javultak.
           A Toyota Land Cruiser V8 egy olyan luxusautó, ami a falra is felmászik. A kérdés csak az: minek?

A már jól bevált, négy lengõkaros, csavarrugós hátsó felfüggesztés a kifutó Land Cruiserbõl kerül át az új modellbe - ám a módosított hangolás révén jelentõs mértékben javult az úttartás, a gördülési kényelem és a terepképesség. A kerékvezetõ kar helyzetét úgy optimalizálták, hogy jobb legyen az úttartás és a stabilitás, míg a gumibakok méretét és rugózási jellemzõit úgy alakították ki, hogy optimális legyen a rugózási kényelem. A hosszú rugóutak ( hátul 240 mm) és a rövid túlnyúlások garantálják, hogy az új Land Cruiser V8 a legkeményebb tereppel is megbirkózik. Az elsõ terepszög 29 fok, a hátsó 24 (20, ha a négy kerékre ható AHC és AVS felfüggesztés van a karosszéria alatt). A rámpaszög 25 fok (23, ha a négy kerékre ható AHC és AVS felfüggesztés van a karosszéria alatt).   Az új Toyota Land Cruiser V8 alapkivitelében olyan vadonatúj felfüggesztési technológia kapott helyet, amely külsõ erôforrás nélkül javítja a dinamikus jellemzõket, a kényelmet, illetve mérsékli a karosszéria sodródási hajlamát. Az új technológiát, a Kinetikus dinamikus felfüggesztési rendszert (KDSS) a Toyota a jövõben valószínûleg fontos, új fejlesztési iránynak tekinti majd.   A KDSS az útviszonyoktól függõen automatikusan szabályozza az elsõ és a hátsó kanyarstabilizátorok karakterisztikáját: az aktív stabilizáló funkció épített úton folyamatosan mûködik, ám a rendszer azonnal kikapcsolja a két aktív stabilizátort, ha a kocsival nehéz terepre hajtanak. A KDSS automatikus mûködtetésének alapja a kanyarstabilizátorok felfogatási pontjának részét képezõ hidraulikus hengerek mozgása. A hengerek - amelyeket hidraulikus csövek kötnek össze - a két tengelyen, közúton párhuzamos üzemmódban dolgoznak, míg terepen ezzel ellentétesen.  
    Az új Toyota Land Cruiser V8 belsejébe természetesen a legkorszerûbb védelmi rendszereket telepítették
Amikor egyenes talajon, kanyarvétel közben a karosszéria sodródni kezd, a kanyarstabilizátort vezérlõ henger hidraulikus nyomást állít elõ. Az elsô és a hátsó hengerek között áramló olaj nyomáskülönbsége megszûnik, így a kanyarstabilizátor normális módon mûködve elnyomja a sodródási hajlamot, és elfogadható szintre csökkenti a karosszéria dõlését.   Ám amikor az elsõ és a hátsó kerekek átlósan egymással ellentétes irányban mozognak - mint ahogyan terepen gyakran teszik -, akkor a hidraulikus kapcsolat kikapcsol a kanyarstabilizátorokon, és azok nem csavarodnak. Ennek következményeként a kerekek a teljes rugóúton akadálytalanul mozoghatnak. Így biztosítható egy rendszerrel a  kipörgésgátlás és a gördülési kényelem, a nagyfokú stabilitás és a kiváló terepezési képességek.
A kúszónyomaték-szabályozás kapcsolójának három elõre beállított állása van - LO, MID és HI -, ezek 1, 3 és 5 km/órás sebességnek felelnek meg. A LO-állásba például nagyon durva, sziklás felületen tanácsos állítani a rendszert, míg a HI-üzemmód inkább a homokdûnékre, murvára vagy füves talajra való. Amikor a kúszónyomaték-szabályozás aktív, ég a visszajelzõ fény, a csúszásjelzõ pedig villog, ha az autó megáll vagy egyéb különleges helyzet adódik. A kúszónyomaték-szabályozás aktuális üzemmódjáról a mûszerfalban lévõ multi-információs kijelzõ is tájékoztat.
A kúszónyomaték-szabályozás vezérlõ programját valódi, profi terepesek pedálkezelése alapján fejlesztették ki. Az állandó sebességet a rendszer a motor teljesítményének emelésével vagy csökkentésével, illetve a féknyomás szabályozásával tartja fenn, a mûvelet alapjául a kiválasztott üzemmódhoz képest mért jármûsebességet és a kerekek forgási sebességét használja fel.  
                                                  Toyota Land Cruiser V8- tényleg vele az erõ


Az új V8-as dízel az elsõ nyolchengeres Toyota-motor a common rail technológia világában. A motorban a maximális teljesítményt két turbófeltöltõ garantálja, az erõforráshoz hatfokozatú automatikus váltó csatlakozik. A 4.461 köbcentiméter lökettérfogatú motor legnagyobb teljesítménye 210 kW (286 lóerõ) percenkénti 3.600-as fordulatszám mellett, míg a legnagyobb nyomaték 650 Nm rendkívül széles 1.600 és 2.800 közötti fordulatszám- tartományban. Az adatok tanúsága szerint az elõzõ, 4,2 literes hathengeres motorhoz képest az új erõforrás 40 százalékkal nagyobb teljesítményt és 50 százalékkal több nyomatékot ad le.
Ennek köszönhetõen az új Land Cruiser 4.5 D-4D végsebesség 210 km/óra, a gyorsulás álló helyzetbõl 100 km/órás tempóra 8,2 másodpercig tart. A fogyasztás is kategóriaelsõ, és 4 százalékkal alacsonyabb a kifutó 4,2 literes, soros hatos dízelénél: átlagosan csupán 10,2 l/100 km vegyes üzemben.   A gyors gázreakciók és a nagy teljesítmény érdekében két, kis tehetetlenségû turbófeltöltõt alkalmaztak. Változó lapátszögû technológiát építettek be, a lapátkerekek méretét nem vákuumos membrán, hanem 12 voltos egyenáramú villanymotor szabályozza. Így a feltöltõ lapátjai gyorsabban és folyamatosan állíthatók, ami precízebb mûködéshez és nagyobb hatékonysághoz vezet.  
Kapcsolódó cikkek:

Új Toyota hibridautó

Teszt: Toyota Yaris

Toyota Auris törésteszt


Galéria: több kép a Toyota Land Cruiser V8- ról


Kapcsolódó oldal:

A Toyota magyarországi hivatalos weboldala

/gyári fotók2008-04-04

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Chrysler PT Cruiser 1.6 Classic

Chrysler PT Cruiser 1.6 Classic - kiskép

Ár: 4.990.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Chrysler PT Cruiser 1.6 Touring

Chrysler PT Cruiser 1.6 Touring - kiskép

Ár: 5.530.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD Touring

Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD Touring - kiskép

Ár: 6.250.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Dízel
Váltó:

Részletes adatok...