hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Jubiláló Audi

Szászországban, egy dán kezdte el: elõbb motorkerékpár volt, aztán fronthajtású kisautó. A Trabant korszakot inkább felejtsük el.



Négykarikás múlt

Az autósvilág nagy legendája ünnepli az idén 100. születésnapját: a DKW. Eredetileg gõzhajtású automobilokat kívánt építeni, ám a szászországi Zschopau gyára végül kétütemû motorjairól vált híressé. A DKW már az 1920-as évek végére a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává fejlõdött, majd a harmincas években elsõként készítette autóit nagy sorozatban fronthajtással. 

 
 A dán származású Jörgen Skafte Rasmussen 1907-ben az érchegységbeli Zschopauban kis fémáruüzemet alapított. A fáradtgõz-olajleválasztók és más gõzgép-alkatrészek, illetve fémáruk kezdeti gyártása után a kis cég 1916-tól gõzhajtású autókkal kezdett foglalkozni. A projekt sosem jutott túl a prototípusokon, ám megszületett a késõbbi márkanév: DKW = gõz-gépkocsi (Dampfkraftwagen). 1919-ben Rasmussen egy kétütemû motort épített, amelyet akkoriban gyerekjátékba szánt erõforrásként kezdett árusítani: ?A fiúk öröme? (?Des Knaben Wunsch?). A kis kétütemû késõbb megnõtt, s kerékpárok kisegítõ motorjaként szolgált, mielõtt 1922-ben igazi motorkerékpár-aggregát született volna belõle: ?A kis csoda? (?Das Kleine Wunder?). Jörgen Skafte Rasmussen és Carl Hahn ügyvezetõ, illetve Hermann Weber fõkonstruktõr irányítása alatt a DKW az 1920-as évek során a világ legjelentõsebb motorkerékpár-gyártójává fejlõdött, 1928-ra pedig a zschopaui gyár immár a legnagyobbá vált. 

Rasmussen még ebben az évben átvette a zwickaui Audi autógyárat is, hogy két évre rá az alábbi konstrukciós adottságokkal rendelkezõ kisautó tervezésével bízza meg az Audi konstruktõreit: DKW 600 köbcentiméteres, kéthengeres, kétütemû motorkerékpár-erõforrás, önhordó fakarosszéria mûbõrborítással, elöl és hátul független kerékfelfüggesztés és természetesen elsõkerék-hajtás. Az ennek nyomán született DKW Front kora egyik legkeresettebb és legkedveltebb német kisautójává vált.
A DKW termékei egyszerû, gyakorlatias, megbízható, gazdaságos, tartós és nagy teljesítményû gépek hírében álltak. Mûszakilag a zschopaui vállalat a kétütemû motorok, az elsõkerék-hajtás és a karosszériaépítés (fa és mûanyag karosszériák) innovatív úttörõjének bizonyult. Ez a szellemiség vezérelte az Auto Union AG fejlesztõ tevékenységét is, amikor 1936-ban, Chemnitzben az Auto Union összes márkája számára létrehozta központi tervezõirodáját (Zentrales Konstruktionsbüro; ZKB) valamint kísérleti intézetét (Zentrale Versuchsanstalt; ZVA).   A háborút követõen a Nyugat-Németországban újból megalapított Auto Union GmbH a DKW márkával vetette meg ismét a lábát a jármûgyártásban, ezúttal Ingolstadtban és Düsseldorfban. A DKW modellek egészen 1965-ig készültek Nyugat-Németországban, mielõtt az Auto Union Ingolstadtban véget vetett a kétütemû-korszaknak. Ezután egyértelmûen a négyütemûek felé fordult, s ezzel egy ?régi? márka is újjászületett ? az Audi.  
Az Audi négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat szimbolizálja, amelyeket az Auto Union fogott össze. Az Auto Union és az NSU 1969-es egyesülése jelentõsen hozzájárult az autóipar fejlõdéséhez, majd 1985-ben az Audi NSU Auto Union AG társaságából jött létre az AUDI AG. Az ?Audi Tradition? a nagy hagyományokkal rendelkezõ Auto Union GmbH és az NSU GmbH társaságokkal közösen ápolja és prezentálja az Audi gazdag és messzire nyúló történetét.

Kapcsolódó cikkek:

Nem gõzhajtású, de GT

Van már Cross Coupé quattro is

pohu/gyári képek2007-06-30

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Audi A3 Attraction 1.6

Audi A3 Attraction 1.6 - kiskép

Ár: 5.120.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Audi A3 Attraction 1.4T FSI

Audi A3 Attraction 1.4T FSI - kiskép

Ár: 5.505.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Audi A3 Attraction 1.4T FSI S-tronic

Audi A3 Attraction 1.4T FSI S-tronic - kiskép

Ár: 5.981.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...