hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Kis dízelmotorok: segít a csiptuning?

Dízelmotorok: a legkisebb változatok bizony gyengék, távolról sem erõgépek. A csiptuning segít és marad azért az öröm tankoláskor.



A csiptuning erejével
A legkisebb dízelmotorok használatában a tankoláson kívül nem sok az öröm. Alul gyengék, pörgetni kell õket, fent sem erõgépek. Mit tud javítani ezen a csiptuning?   A csiptuninggal foglalkozó ATC felhívott, hogy kipróbálnék-e egy Suzuki Wagon R+ dízelt az 1,3 literes DDiS 70 lóerõs motorral. Felvontam a szemöldököm, mert korábban kompresszoros Hondával, csippelt nagyvasakkal jelentkeztek be. Mi ebben a lényeg? ? kérdeztem. Élhetõbbé tenni a kisdízeleket! ? jött a válasz.

Röviden a történet: az 1,3 literes GM turbó  dízelmotorok bekerülnek a Suzukikba 70 lóerõsként, a Fiatokba, Opelekbe 70 és 90 lóerõs változatokban és a Lancia Y-ban szerepel egy 105 lóerõs is. Mindez már jelzi, hogy az alapmotorokban van tartalék. De nem volt százas, hogy ez elõ is hívható, ugyanis nem csak szoftverben különböznek a kisebb és nagyobb teljesítményû dízelmotorok, a nagyobbaknak nagyobb és változó geometriájú a turbója. 

A csiptuning segít: a szervízcsatlakozón át, megbontás nélkül módosítható a motorvezérlõ elektronika szoftvere, így az ATC újonnan vásárolt egyet a gyártásból kifutó Wagon R+-ból, egy dízelt, mert a motor volt a lényeg ? 70 lovast. Ezen kezdték a megfelelõ program kikisérletezését. Több beállítással is próbálkoztak, és sokszor belefutottak a túlzó füstölésbe. Egyvalami hamar bebizonyosodott, hogy elérhetõ a 105 lóerõs teljesítmény a kisebb turbóval is ? a nyomaték 220 Nm-re fokozható. 

Azonban a füstölés miatt tovább gondolkoztak: levegõhiányos az autó! Nem csoda, a gyári mûanyag szívócsõ keresztmetszete kicsi, és hülye helyrõl szívja a levegõt. Ezt kiszerelték, és egy új csövön át a jobb elsõ ködlámpafészektõl jön már szabadabban a levegõ. Ezen felül felszereltek egy sport hátsódobot, szintén azért, hogy a hengerek könnyebben, kisebb ellenállással öblögethessenek.

Számomra egy újabb beállítás készült, 100 lóerõsként kaptam meg az autót. A töltõnyomást a gyári 0,7-0,8 bar értékrõl 0,9-1 bar értékre növelték - a nagyobb érték az overboost. A kis egyhármas turbódízel legzavaróbb tulajdonsága, a 2000 f/perc fordulatszám alatti gyöngeség és erõtlenség csökkent ugyan, de még mindig fel kell pörgetni a motort az induláshoz. Azonban feljebb, 2500-3000-tõl elkezd erõbõl húzni, és van egy 500-800 fordulatos tartomány amelyben nagyon élénk. Emiatt az autót vezetve hajlamos voltam benzinesként pörgetni, de bírta és én sem éreztem kínzásnak.



A teljesítménymérõ pad készítette teljesítmény- és nyomatékgörbe alátámasztotta a tapasztaltakat, a motor a tuninggal elõbb éled, minden fordulatszámon nagyobb teljesítményt és nyomatékot ad. Igaz a nyomatéki görbe nem a kedvelt lapos, inkább csúcsosodó, de ettõl jön egy kis ?megindul? érzés. Ráadásul a csúcsait elõbb eléri, mint gyári állapotban. A füstölést is jól sikerült megoldani, ezzel a ?soft? százlovas beállítással csak durva padlógázzal sikerült füstölésre bírni a motort, de ez sem volt drámai és hamar abbamaradt. Autópályatempón nem venni észre füstöt.

És nem mellékesen a fogyasztás is megmaradt 4 és 6 liter között ? ez utóbbihoz kíméletlen bánásmód kell. Így hát a Suzuki Swiftesek, Igniszesek, kisdízeles Opelesek és Fiatosok gondolkodjatok el a dolgon, mert az autó tényleg élhetõbb lett. A csipelést 135 nettó ezerért méri az ATC, de ígéretük szerint mindig valami akciót is feltalálnak, ami 20-40 százalékos áresést hoz. A szívóoldal átalakítása 10 000 forintot, a hátsó dob a kis kerek krómvéggel 20 000 forintot kóstált az autón.
Kapcsolódó cikk:

Suzuki gallytörõvel

Kapcsolódó oldalak:

Az oktuning oldala

Az ATC hivatalos oldala

Suzuki hivatalos márkakereskedõk

Guru/oktuning képek2007-12-19

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló