hirdetés
hirdetés

Skoda Yeti Magyarországon

Szubjektív és kusza élménybeszámoló a Skoda féle Yeti magyarországi bemutatójáról. Ez is mutatja, hogy tetszett az újdonság, csakhát az ára...
 

Jelentés a Yetirõl





Szögezzük le mindjárt az elején, hogy nekem személy szerint tetszett a Yeti és azért se' fogok az elnevezésén lovagolni. Úgy sem nagyon tudják az eredeti tartalmát azok, akik a kocsira szabott árkategóriával rendelkeznek itthon. Jópofa kis szõrös izé-maradjunk ebben - ez jól kommunikálható.

                                A jég hátán is elmegy, már ha 4x4-es verzió

Elõször nem is tudtam, mi az, ami kiemeli ezt a kocsit a mostani autódizájnkor hol szabvány, hol izzadtságszagú formavilágából, abból az igyekezetbõl, hogy sok pénzért  hamis életérzést sugározzon egy olyan jármû, ami nem éri el mondjuk Silver Shadow össznépi üzenetét. Így kellett aztán  néhány nap a magyarországi bemutató után, amíg apránként kezdett kibontakozni a spontánul beugrott vélemény indokrendszere. Addig is jelentünk az autóismertetõrõl.

Ott kezdõdött a dolog, amikor a bemutató kezdetén TA kollégám meginvitált a próbaútra, és mint kiderült, egybõl a hátsó üléssort szánta a nemfizetõ utasoknak, míg õ elõl megy másik kollégával kapcsolatápolás címén jóízûen eldumálgattak. Én meg –bevallom elõször akarattal- keresni kezdtem valami kötekednivalót- mondjuk nyitásként egy panasszal a helyszûkére.

Jelentem ilyen nem volt. Átlagos testméretû kartársaim átlagosan visszatolt üléssora mögött ketten halál kényelmesen elterülhettünk- pedig kivülrõl (és zsigerbõl elõre lesajnálva) nem ezt vártam. Ez az autó nem egy mosásban teljesen összement Land Rover méret, nem is távirányítós makettbõl felpumpált játék terepjáró. Ez egy teljesen emberszabású autóméret. Ha figyelembe vesszük az általam ismert konkurensek tapasztalatait, hát elmondhatom, hogy a Yetiben nem volt kukorica effektusunk. (Vagyis nem  éreztük úgy magunkat az utastérben, mintha egy kukoricacsõben lennénk szolíd szemek, szép szorosan egymás mellett.)

Amúgy a konkurensek mindegyike: a Kia Sportage, a Hyundai Tucson, a Nissan Qashqai vagy a Suzuki Grand Vitara más-más életérzést próbál sugallni. Mit fog majd a Yeti? A hátul utazóknak például egy kis kompenzációt: két centivel magasabbra kerültek, mint az elõl ülõk, így akár le is nézhetik õket. Én azonban ilyet nem tettem.

Viszont alaposan kiélveztem, hogy nyugodtan bámészkodhatok. A kocsi beltér anyagairól elõre tudtam, hogy a lehetõ legjobb verziót kaptuk, TA-ról ugyanis közismert: a legmagasabb felszereltségi osztálynál nem adja alább, van már márka, ahol azt tervezik hogy az „Hiper-Exclusiv” kategória csúcs-királyát róla nevezik el. Vagyis tesztautónk belsõ anyagai jó minõségûek, kellemes tapintásúak, és ízlésesek voltak.

                                                        Látod, az ott Afrika Szarva

Ami külön szórakoztatott, az a mostanában divatos majd’teli üvegtetõ megléte: utunk során szúnyogháló szerû anyag takarta. A hatalmas fénygyüjtõ különösen azután tetszett, amikor a gyári fotók között megtaláltam azokat a képeket, amelyek készülte elõtt  bizonyára azt mondta  a sofõr asszonyának, "gyere cicus, ugorjunk ki ide a Kalaháriba” aztán fényképezkedtek a nagy sivatag kellõs közepén- legalábbis a képek tanúsága szerint. A tervezõnél enyhítõ körülménynek tudtam be, hogy ez az üvegtetõ legalább felerészben nyitható, így van értelmes és környezetbarát funkciója is, már az életérzés tuningolásán kívül.

TA kollégánk a tõle már megszokott biztos kézzel a legjobb motorizáltságú tesztpéldányt szakította ki elsõre a próbaautó csordából (hiába, több évtizedes a rutin) és versenyzõi múltja okán pompásan vitte kis csapatunkat az autó-bemutató helyszínére, a majdnem dobogókõi magasságokba. Az utazásról csak azt tudom jelenteni, hogy a motor észrevétlenül tette a dolgát, a legkülönfélébb elektronikai rendszerek bizonyára kapcsolgattak, szabályoztak és átirányítottak, de pechemre TA rallis múltja azon idõkben zajlott, ahol mindezen berendezések hiányoztak még a verseny-Ladákból is, így megtanulta ezeket vezetõi képességeivel pótolni. Röviden: remekül utaztunk, a girbegurba hegyi útvonalakon is, Haldex kapcsoló mûvészkedésével vagy anélkül, mert ez nem derült ki.

               Így nézve négyüléses lenne, de azért a hátsó - középsõn is elfér egy egyerek

A sajtótájékoztatón aztán megkaptuk az ilyenkor szokásos információkat, amelyekbõl szemelvényként szívesen megosztunk néhányat a látogatóinkkal.
Kezdjük a számokkal:  "A Yeti 4.223 milliméter teljes hosszúsága a nem éppen tágasra méretezett parkolóhelyekre is könnyû beállást biztosít, míg mindössze 1.793 milliméteres szélessége révén ajtói még e helyeken is viszonylag szélesre tárhatók. Magassága 1.691 milliméter, saját tömege a vezetõvel együtt kalkulálva 1.520 kilogrammra (1,8 TSI 4×4) adódik, 416-ról egészen 1.760 literig bõvíthetõ csomagtere hatékony kihasználását legalább 545 kilogramm hasznos terhelhetõsége teszi lehetõvé, az akár 1.800 kg vontatható tömeg pedig a Yeti modelljeit mindenkor biztonságos és munkabíró partnerré avatja"...

                       Ide is betört a diffúzor mánia, de legalább nem felsõszárnyas...

Vigyázat, újabb idézetek következnek, tudnivalók a Haldex-rõl, ami nem ingatlanpanamáiról elhíresült részvénytársaság, hanem egy ügyes szerkezet. "A Škoda Yeti – nem csupán 180 milliméteres szabadmagasságának, hanem különösképpen negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolóval mûködõ állandó összkerékhajtási rendszerének köszönhetõen – a mûutaktól távol ugyancsak megfelel a legmagasabb követelményeknek. E korszerû hajtásrendszer az Octavia Combi 4x4 illetve a Superb 4x4 modellek technikájára épül. Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómû elõtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálmûvel közös házba építve kapott helyet. Kedvezõ vonóerõ-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az elsõ kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenõ tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg."

                                        Minden, amit a Haldex-rõl tudni kell

"A Haldex-tengelykapcsoló szabályzóegysége a hátsó kerekek hajtásának bekapcsolásakor számos érzékelõ adatait veszi tekintetbe: a motor szabályzóegysége felõl érkezõ információk (fordulatszám és gázpedálállás): az ABS/ESP szabályzóegységének adatai (kerékfordulatszámok, féklámpa-kapcsoló állása, oldal- és hosszirányú gyorsulás): a bekormányzási szög.
Az összkerékhajtás érzékeny szabályozása teljes mértékben kompatibilis a menetstabilizáló berendezések (ABS, ESP) hasonló rendszerével. A 4x4 modellekben az alapkivitelhez tartozó elektronikus menetstabilizáló (ESP) beavatkozásakor a Haldex-tengelykapcsoló mûködtetését az ABS/ESP szabályzóegysége veszi át. A blokkolásgátló (ABS) mûködésbe lépésekor önmûködõen nyit a Haldex-tengelykapcsoló”.


Továbblépe nézzük meg a  Skoda Yeti motorpalettáját a lehetséges sebváltó variánsokkal:
benzinmotorok: 1,2 TSI/77 kW (elsõkerék-hajtás) – 6-fokozatú manuális / 7-fokozatú kettõs tengelykapcsolós DSG sebességváltó 1,8 TSI/118 kW (4×4) – 6-fokozatú manuális sebességváltó.

Dízelmotorok:    2,0 TDI CR DPF/81 kW (elsõkerék-hajtás) – 5-fokozatú manuális sebváltó, 2,0 TDI CR DPF/81 kW (4×4) – 6-fokozatú manuális sebességváltó, 2,0 TDI CR DPF/103 kW (4×4) – 6-fokozatú manuális sebességváltó, 2,0 TDI CR DPF/125 kW (4×4) – 6-fokozatú manuális sebességváltó.

                                           Izléses és funkcionális mûszerfal

A kapott tájékoztatás  szerint az 1,4 literes TSI motorral szerelt verzió jövõre lesz rendelhetõ, akkor várható az 1,6 literes CR TDI is. Addig is 4,6 millióért vásárolható meg az 1,2 literes fronthajtásos belépõmodell, az 1,8 TSI (160 LE, 4x4) ára 6,53 millió forint, a csúcsgép 7,3 millió forintba kerül. Mondjuk ez is sugall egy életérzést.

Hogy az igazság majd’minden részletét kibontsam, visszafelé azért én vezettem, így módom volt meggyõzõdni arról hogy a mûszerfal is megfelel mindenféle elvárásoknak, mind formában, mind ízlésben, de errõl árulkodjanak majd a képek. Nálam viszont az elején kétszer is lefulladt a motor. Hja, semmi rallis múlt.

Kapcsolódó cikkek:

Skoda Yeti: öt csillag

Skoda Superb kombi


kgy/gyári fotók2009-10-01

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Skoda Superb Ambition 1.4 TSI 125 LE

Skoda Superb Ambition 1.4 TSI 125 LE - kiskép

Ár: 7.025.870 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI 160 LE

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI 160 LE - kiskép

Ár: 7.455.280 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI DSG 160 LE

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI DSG 160 LE - kiskép

Ár: 8.068.690 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...