hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Láss, ne csak nézz!

Akinek szürkületben vannak látási gondjai, az farkasvakságban szenved, ezért sötétedés után nem vezethet.
Bármennyire hihetetlen: sokak számára az alkalmassági vizsgálaton derül ki, hogy rosszul látnak, hogy gépkocsit nem, vagy csak megfelelõ szemüvegben vezethetnek. A korrekciót elõíró orvosi szakvéleményt némelyek haraggal, hitetlenkedve fogadják: ugyan minek a szemüveg, ha a mindennapi életben zavartalanul elboldogulnak? Azok pedig, akik szembe-tegségük vagy más látásfogyatékosságuk miatt soha nem kaphatnak jogosítványt, igen nehezen veszik tudomásul a lesújtó tényt.

Dr. Kerek Andrea fõorvos asszony, a Központi Honvéd Kórház szemészeti osztályának ve-zetõje bizony sokszor kénytelen elmagyarázni a csodálkozó páciensnek, hogy a jármûve-zetéshez precíz, fáradás nélküli éleslátás szükségeltetik. Más, ha csak ránézünk valamire és más, ha hosszasan figyelnünk kell rá, például a tévére vagy az útra. Aki erre csak kor-rekcióval képes, annak szemüveget vagy kontaktlencsét kell viselnie. Adott esetben hiába tökéletes a szemünk, ha látásunkat valami zavarja. Például csíp a ci-garettafüst, netán könnyezünk a huzattól, a lehúzott ablak vagy a légkondicionáló miatt kiszárad, begyullad a szemünk. Az erõs napfény és a hó vakít, az esõcseppek szórják a fényt, a sötét és világos útszakaszok váltakozásakor - például alagutak, aluljárók környé-kén - nem képes olyan gyorsan alkalmazkodni a szemünk a változó fényviszonyokhoz, mint amilyen gyorsan hajtunk. Veszélyes a fáradtság is; reflexeink lassulnak, nehezebben tûrjük a vakító fényt, amely egyébként rontja a látásélességet, késõn vesszük észre a KRESZ-táblát, a szemben jövõ-ket. A fénytörési hiba - a közel- vagy távollátás - többnyire szemüveggel korrigálható. Miután a pápaszemet általában nem szeretik az emberek, "divatba jött" a fénytörési hibák mûtéti vagy lézeres korrekciója. Ezek után a kiváló látásélesség mellett néha elõfordulhat, hogy esti vezetés során káprázik a szem.

Bizonyos szembetegségek - gyógyulásáig még a múló kötõhártya-gyulladás is - csökkent-hetik, illetve kizárhatják jármûvezetési alkalmasságunkat. Ha a látóterünk kiesik, beszûkül, komolyabb szembetegségre kell gondolnunk. Egyre gyakoribb és mind fiatalabb korban je-lentkezik a szürke hályog. Aki este jól lát, nappal viszont egyre rosszabbul, erre az egyéb-ként mûtéttel gyógyítható betegségre gyanakodhat. A szemlencse közepe elszürkül, a szembogár nagy szembefény vagy erõs napsütés hatására éppen erre szûkül rá és egyik pillanatról a másikra elromlik a látás. Zöld hályog esetén szivárványkarikákat látunk, s az esti autózásnál pedig a valóságosnál több lámpát a kocsikon, az utak mentén.

Az igen kellemetlen csõlátást az ideghártya festékes elfajulása okozza. Annyira beszûkül a látótér, hogy a beteg csak egyenesen, elõre lát, oldalra nem - mintha egy kukkerrel szem-lélné a világot. Zöldhályog, a látópályák megbetegedése lehet a csõlátás hátterében, s csak nehezen, vagy sehogyan sem gyógyítható. Akinek szürkületben vannak látási gondjai, az farkasvakságban szenved, ezért sötétedés után nem vezethet. Sajnos ez a betegség is maradandó. A színtévesztés bonyolult probléma. Az úgynevezett vörös-zöld vakok nem kaphatnak jo-gosítványt, mert szürkületben, ködben nem tudják elkülöníteni környezetüktõl a jelzõlám-pákat. Nem a szem betegsége, de befolyásolja a látást a cukorbetegség. Az ebben szenvedõk ügyeljenek rá, hogy vércukorszintjük ne ingadozzon; a gyógyszer, a diéta és a mozgás egyensúlyát feltétlenül tartsák be. Az éhség is hat a vércukorszintre - ha ez túlságosan le-esik, a látásunk sínyli meg.

S hogy okulárét vagy kontaktlencsét viseljünk-e inkább, a fõorvos asszony szerint attól függ, melyik kényelmesebb, jobb a számunkra. A napszemüveg változó fényviszonyok esetén nem az igazi, a fényre sötétedõ üveggel pedig az a baj, hogy késéssel reagál a fényerõváltozásra. Ráadásul a kocsi üvege csökkenti az ibolyántúli sugárzást, ezért a len-cse nem tud eléggé elsötétedni. Persze szemünket vezetés közben nem valamely drága napszemüveggel védhetjük igazán. Hanem a bekapcsolt biztonsági övvel - baleset során ez mentheti meg a súlyos szemsérü-léstõl, megvakulástól a szélvédõbe fejelõ vezetõt és utasát. Nem azzal van probléma, akinek valamely ok miatt kissé csökkent a látása, aki korlátait tudva óvatosan vezet. Hanem azzal a tökéletes látóképességû fiatallal, aki csak néz, de nem lát. Mert hogy mit látunk meg, abban a figyelem, a tapasztalat és az intelligencia is óriási szerepet játszik, nem csupán az ép szem.

Zsitva Katalin2005-12-06

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló