hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Skodatúra

Mit is produkál ez a csarnok? Nagyjából napi 1200 kész autót. Hely van hozzá: a csarnok területe 54800 négyzetméter, a hasznos rész „csak” 24700m2 .

 

 

Szárnyas nyíltól a gólyaszárnyas halfarokig (1)

 

 

skodagyar.jpg

Akinek a címből nem volt egészen világos, miről is lesz szó az alábbiakban, annak azért segítek: Csehország két „gyártmánya” kerül szóba, a Skoda autó és Svejk. Az ember úgy gondolná, hogy nemigen rántható össze ez a két dolog, de aki a felszínesnél kicsit alaposabban körülnéz arrafelé, az rájöhet, hogy mindkettő az őslakos néplélekben rejtőzik, és ráadásul nem is üti egymást.

szalag001.jpg

Kezdjük mindjárt vendéglátóinkkal, a Skodával. Valaha - mert nem tegnap kezdték a járműgyártást- bizony az indiánfejes emblémából lett a szárnyas nyíl- forma márkajel. (Vagy esetleg fordítva: a jó söröknek köszönhetően már nem is emlékszem pontosan.)

Miután van összehasonlítási alapom, így nyugodtan állíthatom, hogy kevés barátságosabb autógyárral találkoztam eddig. Az újonnan építettek közül is kitűnik elsőre mindjárt azzal, hogy természeteses fényekben gazdag, csak úgy ragyog a belseje, köszönhetően a német tervező sajátos elgondolásainak, például annak, hogy a csupafém épületben fa-formájú támoszlopok nyújtóztatják meg a teret, lehetőséget adva még több ablak megépítésébe.

Gondolom bejáratott rítus szerint hajtják végig a bámész sereget, vagyis a látogatókat a gyérkomplexumban. Így egy csarnokban látható az alapoktól a végkifejletig sok minden, miközben túl pikáns részletet nem kell mutatni: a karosszéria-test felöltöztetése kísérhető végig civil szemmel a csarnokban, amelynek neve egyébként az MB1.

szalag01.jpg

Mit is produkál ez a csarnok? Nagyjából napi 1200 kész autót. Hely van hozzá: a csarnok területe 54800 négyzetméter, a hasznos rész „csak” 24700m2 .

Itt készül az Octavia, az Octavia Kombi, a Rapid és a Toledo. Miután az autókészítés sokat tanult a legóból, így a Kombi 124 féle variációban készíthető, a „sima” Octavia be kell, hogy érje 56 változattal. A Rapid és a Toledo nemigen dicsekedhet a maga 4 lehetőségével.

A munkatempót illetően senki se gondoljon a chaplini futószalagos megoldásokra. A sebesség pont annyi, amennyi kell. A monotónia sem fenyeget: rendszeresen cserélődnek a munkaállomásokon a emberek, vagyis kevés az esély hogy megtörténik a cseh történelem egy sajátossága, a defenesztráció, ami egyszerűen annyit jelent, hogy akikre dühösek a csehek, azt kihajítják az ablakon.

szalag02.jpg

Talán a monotónia sem jellemző ezekre a munkaállomásokra. Az egy-egy emberi mozdulatot igénylő feladat mellett 622 robotszaktárs dolgozik. Az egyik legérdekesebb művelet számomra a majdnem teljesen beépített műszerfal behelyezése volt: a technika szinte egymaga vitte végbe a műveletet, az emberi kéz közben csak igazított, ellenőrzött. A végén - nem úgy mint a filmekben – a kész autók nem egyesével „ugrottak le” a nemlétező szalagról, hanem egészen individualista módon torlódtak egy kicsit, állandósult dugó volt a kijáratnál.   

kgy2014-05-28

hirdetés