hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Fiat Dobló Panorama 1.3 JTD

A mûszerfal kedves, de nem nagy durranás, ellenben van fedélzeti számítógép, jó sok szükséges és még több felesleges ismeretet továbbítandó.
Csúnya szépség
Ha ránézek és feketének képzelem, méltán hihetem, hogy londoni taxi. Az az igazi, békebeli, konzervatív. Mert a Dobló, Fiaték újabb agyszüleménye éppen ilyen. És ezért gyönyörû!
 
Mondom én, aki ragaszkodik a ?különbözõségben rejlik a szépség? elvhez, amiért is ? tán emlékeznek rá ? a sokat gúnyolt régebbi Multipla volt a szívem csücske. Ezek után könnyû megérteni, mi lelkesít a Doblóban. Az, hogy mertek ?doboz-formát? alkotni, akkor, amikor minden autó kezd egyforma lenni (hisz a szélcsatornában vagy a számítógépen ezek az idomok mutatják a legjobb értékeket), s teszi ezt úgy, hogy nagy méreteihez, jókora tömegéhez és a vélhethetõleg nem tökéletes légellenállási adataihoz, nomeg az ilyen batárhoz képest apró, 1,3-as dízelmotorjához (igaz, az viszont nem akármilyen, egy remek multijet) elenyészõen csekély a fogyasztása! Magam, miközben nem arról vagyok híres, hogy kifejezetten finomkodva autóznék, városi forgalomban 8 liter alatti fogyasztást mértem! Ez már döfi!   Minderre persze joggal vetheti ellen bárki, hogy persze, mert ez a gép kishaszon jármûnek építtetett és csak mellékesen lett 7 személyes családi, erre azonban azt kell válaszolnom: ja kérem, tudni kell a szükségbõl erényt kovácsolni.   Amit szintén nagyon élveztem, hogy a vezetõülésben a többiek fölé magasodhattam, úgyhogy rálátásom volt a forgalomra. Erre még rátettem egy lapáttal, mert egészen megemelt ülésállásban (mert ugye ülésülés nincs) autóztam, s még így is jó 30 centire volt csak a fejem búbja a tetõtõl.
Ebben az autóban minden tágas, ami elõl vagy középen van (ülésszélesség, lábtér, stb.), de a 3. üléssor már nem ennyire ideális. Felnõtteknek. Gyerekeknek azonban annál inkább, s még az is ?jó játék?, hogy nem beszállni, hanem bemászni kell oda, a lehajtott középsõ üléstámlán keresztül. (Át is léphetünk persze ezen az akadályon, de nem könnyed a mozdulat?) Nehezíti a dolgunkat az is, hogy ezt a támlát teljesen elõre hajtani csak akkor lehet, ha elõtte visszagyömöszöltük alaphelyzetbe a fejtámaszt. Persze meg lehet szokni.
Az is furcsa volt, hogy ahány ablakpár, annyiféle nyitás. Elõl elektromotor mozgatja az üveget, de sajnos nem tudja egészen ?elnyeletni? a táblát az oldalajtó tokjával, vagyis a fémszegély síkja felett marad az ablak 8-10 cm-rel. Nesze neked kikönyöklés! A második ajtópár ? ezek nem kifelé, hanem oldalra csúsztatva nyílnak ? ablakai szintén csúszkáltatós megoldásúak, míg a 3. üléssor levegõztetésérõl kibillenthetõ, résnyire nyitható szerkezettel gondoskodtak.
Ebbe az autóba nagyonis elkél a tolatóradar, a belsõ visszapillantó látóterét ugyanis a hátsó ülések támlája szinte teljesen elveszik. Tessék megtanulni a két külsõ tükör és a radar segítségével tolatni. Nem nagy mûvészet, csak gyakorlás kérdése.
A mûszerfal kedves, de nem nagy durranás, ellenben van fedélzeti számítógép, jó sok szükséges és még több felesleges ismeretet továbbítandó. Különösen jól elrejtették, de én csak azért is megleltem a klíma kapcsolóját. Semmi sem jelzi, hogy van, de ha az ember véletlenül megnyomja a ventillátor fokozatkapcsolóját, középen kis sárga lámpácska és persze a ránk áramló hûs fuvallat jelzi létezését. Ami még megmozgatta rejtélyeket kutató elmémet, az az elsõ szélvédõ felsõ pereménél kezdõdõ, mellesleg az autó teljes szélességében húzódó felsõ rakodópolc. Belelátni nem lehet, csak tapogatózhat az ember, vajon mit is rakott oda két hete, amit most nem talál? Kiesni, kicsúszni belõle ? ívelt pereme miatt ? semmi sem tud, s csípkelõdõ (bár igaz) megjegyzésem ellenére is ez csudaklassz megoldás.
Zseniális a váltókar elhelyezése, kifejezetten élvezetes a kezelése. Úgy általában az egész autó élvezetes, s annak ellenére, hogy jó magasra kinõtt az aszfaltból, meglepõen stabil az útfekvése, kanyartartása. Ami a gyorsítási képességét illeti, nos akkor, amikor a ?bemozditásnál? tapasztalható turbolyukon (helyesebb szakadékot említeni) túl vagyunk, már nincs gond, igen kellemes, ha nem is rakéta.   Fogyasztását már dícsértem, de megint megteszem: ilyen nagy autó ilyen kis étvággyal kevés akad a piacon.   Egyszerûsítve a szóvirágokat ? ezt a Fiatot vezetni Dobló élvezet.     Mûszaki adatok   Motor: 1248 cm3, multijet turbodízel Max. teljesítmény (kW/LE/ford.)     : 62/85/4000 Max. nyomaték (Nm/ford.)             : 200/1750 Gyorsulás (0-100 km/h, sec.)        : nincs adat Végsebesség (km/h)                     : 153 Fogyasztás város/városon kívül/vegyes (l/100 km):  6,7/4,8/5,5 Méretek hossz/szélesség/magasság(mm):                 4253/1722/1818 Csomagtér (liter)                            : 750/3000 Menetkész tömeg(kg)                     : 1420 Megengedett össztömeg (kg)         : 2005 Üzemanyagtank (liter)                     : 60      

itgy/Autósélet/gyári fotók2007-01-19

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Fiat Linea 1.4 8V Dynamic 77 LE

Fiat Linea 1.4 8V Dynamic 77 LE - kiskép

Ár: 3.080.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Fiat Linea 1.4 8V Active 77 LE

Fiat Linea 1.4 8V Active 77 LE - kiskép

Ár: 2.860.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Fiat Linea 1.6 Mjet 16V Dynamic 105 LE

Fiat Linea 1.6 Mjet 16V Dynamic 105 LE - kiskép

Ár: 4.220.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Dízel
Váltó: Manuális

Részletes adatok...