hirdetés
hirdetés

Teszt: Citroën C3 1.4 VTI

A C3 mellett szól, hogy a motor karakterisztikájához illõ öreges/anyucis tempóban hajtva beéri 7.2 liter üzemanyaggal, károsanyag-kibocsátása pedig kimondottan kedvezõ.

Édeshármas



A sikk és a technológia frigyébõl fogant szupermini, a Citroën C3  egy szempontból nem volt trendi: nem próbálta magát többnek mutatni annál, ami. A kaszniban a motoron és a kézi váltón kívül csak tekerõs klíma és jóárasított CD-rádió kapott helyet. Vajon hogy jön ki az összevetésbõl legnyilvánvalóbb vetélytársával, a Ford Fiestával, mely gazdaságos változatában dominafekete, a sportosban kék-szürke sci-fi bõrszerkóban kereste a tesztelõ kegyeit?


Külsõ
Kezdem a szokásos önvallomással: a C3 elõzõ generációja nekem egy az egyben kiesett. Majd’ minden mással együtt, amit a Citroën az ezredforduló óta produkált. A C6 az elsõ pillanattól tetszett persze, ahogy korábban az XM, a CX és az SM. Ez is mutatja, hogy nem vagyok normális. És tudom még fokozni: a „bálna” C5-re is rá bírtam kívánni alkalmilag. Valószínûleg ma is azzal járnék, ha eggyel… na jó, kettõvel vagy hárommal kevesebbszer látom tréleren hazajönni hasonlóan stílusorientált Attila szomszédom kombiját.

Mikor az újdonság örvén nekiálltam felzárkózni a C3-ból, percek alatt kiderült, hogy nem veszítettem sokat. A régi modell egyszerû, mint a pont. Meleg színekben pattanásra, sötét árnyalatokban mitesszerre, a kettõ között elcsökevényesedett Chrysler PT-re emlékeztet. Legkomolyabb vonzereje az ára volt, és az se mifelénk: az össznemzeti Suzuki Swiftnek ebben a kategóriában az isten autója se tudna alávágni. És mert a válság kimondottan kedvez a Suzuki-szabásúak szaporodásának, a Citroën a generációval együtt stratégiát is váltott: az újdonsággal a kisautók piacának legalsó szegmense helyett a legfelsõt célozta meg.


Merész… és a maga módján a formaterv is az. Nem annyira, mint az õs-citroënes húrokat pengetõ, háromajtós DS változaté, melynek kül- és belvilágát egy, az árát két fokozattal ütõsebbre vették, hogy saját pályáján mogyorózzák meg vele a kategóriavezetõ Minit, de éppen eléggé. A C3 karosszériáján kevesebb az él, így karaktere is lágyabb, mint a hozzá méretben legközelebb álló Fiestáé - van benne valami abból a generális olvadozásból, ami a cégemblémát is elérte nemrég. Hogy ez a fajta esztétikai konfliktuskerülés mennyire jó (és fõképp mennyire idõtálló) megoldás, nehéz megítélni - az autó jól mutat, de egészében túl polkorrekt ahhoz, hogy rokonszenves legyen. A Citroën nyilván úgy van vele, hogy aki nem akar olvadozni, annak ott a DS3.

Ami elvben igaz is, a gyakorlatban viszont csak akkor, ha a vételárat, mint olyat, kihagyjuk a döntési szempontok közül - a részleteket lásd az Összegzés címszó alatt.
A benyomáshoz, hogy az ötajtós C3 inkább elegáns, mint izgalmas jelenség, a fényezés is hozzátette a magáét: egy bagariafekete autóban  akkor is nehéz meglátni a játékosságot, ha azt direkt beletervezték. ( A cikk képei NEM a tesztautóról készültek.) Annál könnyebb felfedezni a családi vonásokat. Az illetékesek nagyon ügyeltek arra, hogy az újdonság elvágólag illeszkedjen a márka aktuális formavilágához: minden szögbõl észlelhetõk rajta a C5 és a C6 külsõ jegyei. Javára írandó az is, hogy konszernen belüli párhuzamára, a Peugeot 207-re csak nyomokban emlékeztet. (A késõn érkezõk kedvéért: a 990-es évek párhuzamos PSA modelljei közt az embléma volt az egyetlen érdemi különbség.)    
Nem fontos, de érdekes: a karosszériát ugyanaz a Donato Coco és Jean-Pierre Ploué tervezte, akiknek a világ a Renault Twingo elsõ generációját köszönheti.
Ez a munkájuk sokkal jobban sikerült: a Citroën C3 és a Ford Fiesta párharca pillanatnyilag döntetlenre áll.

12>

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Citroen C1 1.0i Spot

Citroen C1 1.0i Spot - kiskép

Ár: 1.990.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Citroen C1 1.0i Spot

Citroen C1 1.0i  Spot - kiskép

Ár: 2.165.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Citroen C1 1.0i Comfort

Citroen C1 1.0i Comfort - kiskép

Ár: 2.515.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...