hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Teszt: Hyundai Sonata 2.0 CRDi

A Hyundai Sonata 2.0 CRDi minden szempontból vállalható, szerethetõ és relatíve könnyen fenntartható jármû.

A célszerûség diszkrét bája





Ázsia újrafelfedezésének korát éljük: Hollywood egyre-másra forgatja újra a japán és hongkongi stúdiók sikerfilmjeit, a koreai háborús eposz, a Tae Guk Gi több könnyet fakaszt, mint a Ryan közlegény megmentése és a Titanic együttvéve… az újvilági személygépjármûvek megbízhatósági statisztikáját pedig stabilan vezeti az a Hyundai, melynek a hazai átlagfogyasztók jobb esetben is csak a nevét ismerik. 

Így jöttem

A Sonata elsõ, 1988 és 1993 között kínált generációja az észak-amerikai piac meghódítására készült. A koreai gyáróriás – a belföldön debütált
és  befürdött  nullszéria  tapasztalataiból  okulva –  semmit  sem bízott  a  véletlenre: a  kocsi  Mitsubishi technológián   alapult és az ItalDesign stúdiójában, Giorgetto Giugiaro keze alatt nyerte el végsõ formáját. (A Mitsubishi soros  négyhengeres  Sirius  motorjáról  nincsenek  közvetlen tapasztalataim, a csúcsmodell V6-osához azonban volt szerencsém:  ez a  bámulatosan  csöndes és nyomatékos erõmû dolgozott a Chrysler számos akkori modelljében, köztük elsõ amerikai autómban, a boldog emlékezetû ’91-es LeBaron kupéban is.)


Piaci bevezetésére Kanadában került sor, térnyerését a Quebec tartománybeli Bromontban nyitott üzem hullámzó teljesítménye, majd bezárása sem gátolta számottevõen. Az 1993 és 1997 között forgalmazott második széria kizárólag Koreában készült, a 2005-ig kínált harmadik generáció elõállításába 2003-ban kapcsolódott be a pekingi összeszerelõ üzem.

A Sonata jelenleg futó negyedik nemzedéke 2006-ban lépett piacra. Ezt már teljes egészében Koreában tervezték, ami fõleg belvilágán hagyott árulkodó nyomokat. A remekül összerakott, egyedülállóan megbízható limuzin mintha szándékosan dacolt volna a trendekkel: a vörös, hidegkék és fehér háttérvilágítás korszakában konokul ragaszkodott a palackzöld diódákhoz, melyek furán idejétmúlttá tették minden sallangtól mentes (leánykori nevén egyszerû) mûszerfalát. Az illetékesek ráéreztek, hogy a szemléletben lehet a hiba, mert az idei modellfrissítés részleteinek kidolgozásával a Hyundai és a Kia közös amerikai fejlesztõrészlegét, a michigani Superiorban mûködõ HATCI-t (Hyundai-Kia America Technical Center, Inc) bízták meg.

A vasálarcos

A 2009-es átdolgozást a koreai piacon a Transform név különbözteti meg a negyedik generáció alaptípusától, melyet Kínában NF Jücsiangként, az orosz piacon szimplán NF-ként, Olaszországban (hogy mi okból, ne kérdezzék) Sonicaként ismernek. A presztízsrangsor végén kullogó Suzuki gyakorlatát idézõ kavalkád a Hyundainak sincs ínyére: tavalyelõtt híre kelt, hogy a Sonata európai változatát 2008-tól i40 néven kínálja majd. Hogy az áttörésre valóban sor kerül-e, nem tudni – vegyük sorra addig is, mi minden változott a 2009-es modellen!  
 
A karosszériát érintõ módosítások számosak, de nem szembeötlõek; azonosításukat esetemben megkönnyítette, hogy gyakorta van szerencsém A. barátom – mostanság jómódú eurohivatalnok – 2007-es modelljéhez. Újak az elsõ és hátsó lámpatestek, a lökhárítók és a könnyûfém keréktárcsák, a legjellegzetesebb változást mégis a mélyebbre lenyúló hûtõrács jelenti, mely japánosból európaivá – közelebbrõl audissá – tette a Sonata alapból joviális ábrázatát.



A Volkswagen csoport termékeihez való hasonulás szándéka az utastérben is érezteti hatását. A negyedik generáció mûszerfala fehér ledeket
és égõvörös mutatókat, a jó stílusérzékkel újrarajzolt középkonzol kék háttérvilágítást kapott. A mûanyag elemek hidegsajtolás helyett képlékeny formázással (slush molding) készülnek – ez az a termoplasztikus gyártási technológia, mely a Volkswagen Golf ötödik generációjában olyan látványosan javította a beltéri mûanyagok textúráltságát, és vele a szubjektív minõségérzetet.

Az  automatikus  klímaberendezés  csak  egyzónás, a fûtött-szellõztetett bézs bõrülések és a diszkrét fabetétek azonban egy kétszerte drágább autóban is bízvást megállnák a helyüket. A cd, mp3 és wma formátum lejátszására egyaránt képes gyári fejegység a kormányról vezérelhetõ, és a házilag írott lemezekkel is remekül boldogul. A tengerentúli modellekhez érintõképernyõs navigáció és USB csatlakozó is rendelhetõ. Hogy ezek az opciók szerepelnek-e a hazai kínálatban, s ha igen, mennyivel dobják meg a Prémium felszereltség 6.990.000 forintos, barátinak csak erõs jóindulattal nevezhetõ árát, nem tudom – gyanítom csupán, hogy a költségtudatos alternatívát egy második generációs iPhone beszerzése jelenti.

De  vissza  a  Sonatához,  melynek  utastere  további  extrák  nélkül is  kellemes munkakörnyezetet biztosít. Az üléseket mozgató villanymotorok csendben teszik a dolgukat, Bár mondhatnám ugyanezt az öt kilométeres óránkénti sebesség felett automatikusan aktiválódó biztonsági zárról is: kis kaliberû pisztolyéra emlékeztetõ dörrenése az utolsó napon éppúgy a frászt hozta rám, mint a legelsõ alkalommal.

A hatsebességes kézi váltó rövid utakon jár, és olyan remekül illeszkedik a motor karakteréhez, hogy öröm dolgozni vele – még olyasvalakinek is,  aki több  mint  egy  évtizede  automatákat  vezet, és  közismerten  elfogult e  hazánkban  oly  kevéssé  becsült  mûszaki megoldás  iránt. A belülrõl   nyitható  523  literes  csomagtér   vastagon   kárpitozott,  a  60:40  arányban  dönthetõ   hátsó   ülésekhez  három  ponton  rögzíthetõ a gyermekülés – kétéves lányom különösen a magaslati pozíciót értékelte, ahonnan a mûszerfal fényeire és a forgalomra is megfelelõ kilátása nyílt.


Megnyugtató volt a tudat, hogy a Hyundai Sonata hagyományosan jól szerepel a biztonsági teszteken: az új típus Euro NCAP besorolása négycsillagos, gyermek utas kategóriában 37, felnõtt utas kategóriában 27 pontot ért el.  A kikapcsolható légzsák, a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus fékerõ-elosztó (EBD) és az elektronikus menetstabilizátor (ESP) szériafelszerelés;  utóbbiak hatékonyságáról az utakat jégpályává változtató ónos esõzés során volt alkalmam meggyõzõdni. A Sonata – noha kormánya európai autóhoz szokott sofõr számára kissé túl könnyen jár – szélsõséges körülmények közt is kezes maradt; uralkodó benyomásom az volt, hogy csak öngyilkos szándékkal lehetne egyensúlyából kibillenteni.   
 
A HATCI olyan  alapos  munkát végzett a kocsi felértékelésével, hogy három napba is beletelt, mire látni kezdtem az ördögöt a részletekben – mire felfedeztem azokat az apróságokat, melyeket, mivel a mindennapos használatban lényegtelenek, nincs pofám telivér hiányosságoknak bélyegezni. Alább, a kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében, ezeket veszem sorra.

A fedélzeti  számítógép  és  a klímavezérlés  folyadékkristályos kijelzõje a kék két különbözõ árnyalatában pompázik, amit még szembeötlõbbé tesz, hogy elõbbi világos, utóbbi sötét karaktereket jelenít meg. A középkonzol a kocsibelsõ antracit és bézs felületeitõl idegen, csokoládébarna árnyalatú, tárolórekeszeinek fedõlapjai továbbra is nélkülözik a csillapítást, a vezetõ látómezején kívül esõ felületek – például a kartámasz elõtti kettõs pohártartó – pedig csak mutatóba részesülnek a slush molding technológia áldásaiból.

Feltûnt még, hogy a hatfokozatú váltó reggelenként nehezen talál magára; az alacsony fokozatokat, melyekbe üzemhõmérsékleten könnyedén
becsusszan, hidegen  izomból,  olykor  csak  ismételt  kuplungolásra  veszi  be.  A  technológia  iránt kevésbé  fogékony  (értsd: nõi) vezetõkre elbátortalanítólag  hathat a  középkonzol gomb- és kapcsolóerdeje is, a kormányra kihelyezett funkciók némelyike pedig azzal ejt zavarba, hogy húzásra és nyomásra egyformán reagál – apró bosszúság, ha a fejegység hangerejét érinti, az adaptive cruise control; ACC esetében azonban komoly gondot okozhat.


Mindez szõrözésnek  tûnhet –különösen,  ha  tekintetbe  vesszük, hogy  fentebb  említett barátom az ilyen és ehhez hasonló fogyatékosságok
dacára(hogy  ne  mondjam: azokkal  együtt)  igencsak kedveli  ráncfelvarrás  elõtti  Sonatáját. Olyan  közlekedési eszközt lát benne, melynek mindennapos  használata stresszmentes  megelégedés  forrása;  melyhez  képest  a  konkurrencia  magasabb  presztízsû modelljei minden kifinomultságuk dacára (idézet tõle) magamutogatónak rémlenek.
      
A Sonatában a Hyundai gázolajos erõforrásainak legütõsebbike, az 1991 köbcentiméteres, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses turbódízel  (CRDi)  dolgozott.  Papíron  csupán  150 lóerõs,  hatalmas  nyomatékát  azonban  olyan  készségesen  adja le, hogy egy 220 lóerõs V6-osból átülve sem éreztem lomhának vagy erõtlennek. Farkasordító hidegben sem igényel hosszas izzítást, remekül húz, és megejtõ csendben teszi a dolgát: ilyenkor érzi az ember, mekkora utat járt be ez a technológia a 990-es évek etalonjának számító PSA dízelek óta.

A hosszú hétvége sajnos nem volt elég hosszú ahhoz, hogy fogyasztási adatokat mérjek, így maradnom kell az elmélet szintjén. Gazdája szerint a 2007-es, négyfokozatú automata váltós modell vegyes használatban 9 liter gázolajat éget el. Mivel a Hyundai az átdolgozás során motorvezérlést is optimalizálta, nem túlzás feltételezni, hogy a kézi váltós 2009-es egy-másfél literrel kevesebbet iszik száz kilométerenként. A tudat, hogy az ember egyetlen tankolással Budapesttõl Nürnbergig juthat, a  Christkindlesmarkt  (Nürnberg Európa-szerte nevezetes karácsonyi vására, az ünnep egyik nevezetessége)   elmúltával is bõven elegendõ ahhoz, hogy egy nagy lökettérfogatú benzines autó tulajdonosát márkahûtlenségre csábítsa.

Egy  szó mint száz: a  Hyundai Sonata 2.0 CRDi minden szempontból vállalható, szerethetõ és relatíve könnyen fenntartható jármû. Fényûzõen tágas egy háromtagú család számára, de kiszolgálja a népesebb  famíliákat is. A beltér óriási, a lábtér hátul is hatalmas, az üléseket pedig nem csupán a  beléjük  pakolt extrák  vagy a pazar bõrözés teszi vonzóvá: megfelelõ oldaltartásúak és kellõképp megtámasztják a gerincet, így hosszabb távon is rendkívül kényelmesek.


A  Sonata  hangsúlyosan  jelen van az úton,de nem hivalkodik. Az észrevétlenség és a mindennapi luxus sajátos elegyével kényezteti azokat, akik a káeurópai rögvalóság ellenszereként használják a sznobériát – akik úgy érzik, ha több nem is, ennyi mindenképp kijár nekik a nagybetûs életbõl. Amit kínál, egyetlen Audi vagy BMW tulajdonosban sem kelt irigységet, de bõven elég ahhoz, hogy a hazai mezõny sötét lovai közé tartozó Sonatát a márkák szubjektív presztízs-sorrendjének felsõ harmadába emelje. A Prémium felszereltség sajátos  ellenpontja, a  bogárfekete fényezés a forgalomban szinte észrevétlenné teszi a húsz centi híján öt méteres limuzint.
Ami  személyes  véleményemet  illeti,  alig  várom a típus  ötödik  megtestesülését,  mely –  az  eddigi  fejlõdés  irányát és tempóját elnézve – a legelvetemültebb ó- és újvilági úrvezetõk igényeit is könnyûszerrel kielégíti majd.

Csak az a hétmilliós ár… csak azt tudnám feledni.

A Sonata  ára az  amerikai  piacon  hozzávetõleg  ezer dollárral marad az azonos felszereltségû, de jobban ismert japán versenytársaké alatt. A hazai piacon, ahol egyik márkának sem szokása a Hyundai által felvonultatott biztonsági és kényelmi extrákat alapáron kínálni, a kocsi csak az ár/érték  arány  messzemenõ  figyelembevételével  számít  kedvezõ  ajánlatnak:  ugyanezért  a  pénzért  a márkaimázst mindenek felett becsülõ magyar autós  jóval  elismertebb gyártók  (Toyota,  Volvo,  Volkswagen, stb.)  benzines  modelljeinek  széles  kínálatából  válogathat.

A megbízhatósági  statisztikák mindenképp a Sonata mellett szólnak, régi igazság azonban, hogy autót nem annyira az eszével, mint a szívével választ az ember – ha másként lenne, lényegesen több bogárfekete vasálarcos futna a hazai utakon.


Kapcsolódó cikkek:

Hyundai Genesis díj

Új Hyundai kombi, az i30cw


skrull/gyári képek2009-01-20

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Kia Venga 1.4 CRDI LX

Kia Venga 1.4 CRDI LX - kiskép

Ár: 4.099.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Dízel
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Kia Venga 1.4 CRDI EX

Kia Venga 1.4 CRDI EX - kiskép

Ár: 4.399.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Dízel
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Kia Venga 1.4 CRDI HP 6MP LX

Kia Venga 1.4 CRDI HP 6MP LX - kiskép

Ár: 4.249.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Dízel
Váltó: Manuális

Részletes adatok...