hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Teszt: Mazda3 Sport 2.0 DISI SISS

A Mazda3 csak frissítésen esett át, a ló túloldalára nem: az új modell ötajtós (Sport) változata ugyanolyan dinamikus megjelenésû, mint elõdje.

Három pont egy






Mióta a Toyota Avensis SW és a Mazda6 MZR (utóbbit csak metroszexuális mûszerfal-világítása miatt nem nyilvánítottam házon belül 2009 legjobb Alfa Romeo imitátorának) megtérített a japán autóipar hûségére, sokat behoztam évtizedes mulasztásomból.


Megtudtam például, hogy a 90-es évek bukólámpás 323-asának jelenleg Mazda3 a neve, és a 2010-es szezonnak ráncfelvarrással vág neki.  A politikailag üdítõen inkorrekt (értsd: szûzolaj helyett benzint égetõ) kocsi korábbi változatából hárommilliónál is többet adtak el világszerte. Szép eredmény egy haszonjármûveirõl ismert gyártótól, mely a Mazda3 padlólemezét a Fordtól kapja, a hozzá való ihletet pedig a múlt század végének hot hatch szubkultúrájából meríti.

A padlólemezekre vonatkozó rész igazságtartalma változatlan, de nem tudni, meddig marad az: a Ford e cikk írása közben felmondta évtizedes együttmûködését a Mazdával, mely kénytelen lesz más plaform után nézni személyautói számára. Történetünk fõszereplõje – a gyár további sorsától függetlenül – a Mazda utolsó Focus alapú ötajtósa.

Abban a rég letûnt korban a megállapodottság szimbóluma a VW Golf szívódízel, a striciálmok netovábbja az aszfaltszaggató VW Golf GTI volt. Összjátékuknak köszönhetõ, hogy az európai középkategória trónján ma kései leszármazottjuk, VI. Golf  ül. Elismert uralkodó, de egy perc nyugta sincs: posztjáért évrõl évre nagyobb a tülekedés.
Noha a jelek szerint végül egy szubkompakt (tulajdon öccse, a VW Polo, esetleg az új Ford Fiesta) fogja legyõzni, saját súlycsoportjában sosem akadt igazi ellenfele. A piaci részesedés növelésének hagyományos eszközei, a kreatív árképzés (Fiat Bravo), a kacsasegg (Renault Megane) és a trükkös mûszerfal (Citroen C4) csak arra voltak jók, hogy kidomborítsák uralkodói erényeit… és úgy megkoptak közben, hogy már kombinálva (Honda Civic) sem fejtették ki a remélt hatást.

A sportautós húrokat pengetõ Mazda3 sosem tört a középkategória trónjára, piaci sikere azonban valami nagyon fontosat üzen. Bizonyítja, hogy a nagyérdemû a folyamatos öko-agymosástól sem hülyült el teljesen: a sportszívet – legyen bár távol-keleti – minden magamutogatásná és ál- innovációnál többre becsüli.
A négykerekû tanulságot elég nagy számban gyártották ahhoz, hogy a versenytársak ne felejtsék el egyhamar. Jó is, ha emlékeznek rá, hisz a Mazdának mintha nehezére esne észben tartani, mi az, amit jól csinált… de ne vágjunk az események elébe. Térjünk vissza inkább a tesztpéldányhoz, mely vékony hóréteggel borítva, mintegy rangrejtve vár a megmérettetésre egy budai márkakereskedés parkolójában.  


Külsõ
A Mazda3 csak frissítésen esett át, a ló túloldalára nem: az új modell ötajtós (Sport) változata ugyanolyan dinamikus megjelenésû, mint elõdje.
Mikor az átadónak feltettem a beugratós kérdést, hogy mi változott rajta az orrán kívül, azt a választ kaptam, hogy az összes karosszériaelemen alakítottak. Nyilván így történt, az eredmény azonban nem szembeötlõ; a hûtõmaszk vonássá keskenyedett légbeömlõjét leszámítva jószerivel csak a lámpatestek árnyalatában és belsõ mintázatában mutatkozik meg. A Mazda – a Volkswagen után szabadon – a "gyõztes csapaton nem változtatunk" elvet vallja. Ami a Golfnak másfél évtizeden át mûködöttt, a ciklus végéig jó lesz a 3-nak is.

A Mazda3 persze távolról sem Golf. Külsejét némiképp konszolidálta a siker, de még mindig kész adrenalinbomba a királyhoz képest. Tüzetesebb vizsgálatra egyszerre mutat veszedelmesen sportos és játékosan retro vonásokat. A kerékjáratok erõteljes domborulatai miatt elölrõl nézve kimondottan MX5-ös képe van, oldalról pedig azokat a rég letûnt idõket juttatja eszünkbe, mikor az automobilok elsõ és hátsó kerékjáratai közt húzódó küszöbön két lábbal állhatott, sõt, akár utazhatott is az ember.

Az orrától a B oszlopig annyira karakteres, hogy a szemlélõ már-már megrövidítve érzi magát a fara láttán. A Mazda azt teszi a Sporttal, amit Luc Besson tett kémnõs kultfilmjével, a Nikitával: befejezi, de nem zárja le. A szépen megszobort cégemblémával díszített ötödik ajtóval persze nem az a legnagyobb gond, hogy semmilyen, hanem hogy a masszív C oszlopokkal és a légterelõvel karöltve erõsen korlátozza a kilátást hátrafelé.
A frissítésnek ez a része jól sikerült: a Mazda3 változatlanul stílusos, vonzó külsejû autó. Tökéletesen megfelel a célnak abban az értelemben is, hogy képes kedvet csinálni a vezetéshez egy ködös-jégkásás reggelen.


Belsõ
HeF kolléga Mazda6 MZR-rõl írt dolgozatában megpendíti, hogy a kocsi  külseje nincs összhangban a belsejével. A Mazda3 esetében is érzek ilyesmit. A karosszéria-brigád és az utastér-brigád nyilvánvalóan nem egy légtérben dolgozott, vagy ha mégis, tagjaik ritkán ültek le eszmét cserélni.

A kocsi belseje jócskán megváltozott és sokat komolyodott. Az összképre (nappali fényben; ez késõbb még fontos lesz)  a korrekt a legmegfelelõbb kifejezés. Nem kényezteti utasait európai értelemben rugalmas mûszerfalborítással, anyagminõsége azonban simán hozza a Mazda6 MZR színvonalát – hogy ez melyik modellre vet jobb fényt, szép magyar szóval élve véleményes.

A magas övvonalhoz németesen mély alapértelmezett üléshelyzet tartozik: a poliészter óvón körülölel, a középkonzol kardánalagút feletti része kínai nagyfalként választja el egymástól sofõrt és utasát. Az elmaradhatatlan csõmûszerektõl jobbra húzódó fiók-mûszerfalon alapban fekete-fehér egérmozi (opcionálisan a navigáció színes képernyõje) figyel. Nem mintha számítana, melyiket kérjük: közvetlen szomszédjuk,  a színben mindkettõjüktõl (és minden mástól) elütõ kis kijelzõ így is, úgy is a helyén marad. Nyilatkozni csak a kormányról vezérelhetõ egérmozi-kijelzõ duóról tudok: noha megteszik a magukét, pontmátrixos és szekvenciális karaktereik összevisszasága  nehezen átlátható, maga a megoldás pedig elsietettnek hat. Ha ez szertorna lenne, messzemenõen indokolná az egytizedes levonást a japán versenyzõtõl.


A középkonzolba integrált fejegység sokkal szemrevalóbb a maga elnagyolt és darabos módján. CD-váltóját eleinte hibásnak hittem; a telefonregiszternyi kézikönyv átböngészése ébresztett rá, hogy a vígan nyomogatható funkciógombok mögül a vas, a fejegység sarkából pedig a nagyhifit a kishifitõl megkülönböztetõ embléma hiányzik. De ne legyünk telhetetlenek… és találjunk vigasztalást a tudatban, hogy az alapfelszereltséghez tartozó egylemezes a tömörített formátumokat (mp3, wma) is magabiztosan kezeli.

Ezzel el is jutottunk oda, ahová e sorok írója a legkevésbé kívánkozott: a beltér esztétikai mélypontját jelentõ fényorgiáig.
Opel-sárgán, Volvo-zöldön, Audi-vörösön és Mercedes-fehéren szocializált korosztályom számára az új Mazda-nemzedék éjszakai megvilágítása felér egy kultúrsokkal. Az új 3 lazacvörösben derengõ csõmûszereinek belépõ szinten legalább neonkék keretük és barackból bugyirózsaszínbe hajló fényudvaruk nincs – a csúcsváltozat extrája mindkettõ. Van helyettük lazacszínben világító középkonzol és neonkék futófényekkel morzézó fegegység. A napközben monokrómnak ható nagyobbik kijelzõ a háttérvilágítástól zöldes árnyalatot kap, szomszédja a megjelenített karaktertek számának és méretének függvényében csalinkázik narancs és sárga között. A szikárnak hitt munkakörnyezet a sötétség óráiban harsány vurstlivá változik, ahol szakadatlanul villódzik és pulzál, mindig történik valami.

A fölös ingerekkel bombázott sofõr elõbb csak ásítozik, majd tikkelni kezd… utóbb vérhólyagokat szorít a jó fogású bõrkormányra, és a pokolba kívánja az egészet. Hogy a fejegységnek legalább a  pulzálása letiltható, sovány vigasz mindazok számára, akik betöltötték a huszat… vagy az alatt is érzik a különbséget diszkótaxi és ferdehátú között.


A szakasz végére valamiféle tanulság kívánkozott. Nem volt könnyû összeütni, de sikerült: Japán ázsiai ország. A Mazda3 áramvonalas fémtestében ázsiai lélek lakozik, az pedig nem csak busidóból és zaibacuból áll: szerves része a bolhapiac, az össznépi karaoke, a kétperces babtészta és a  jázminillatú radírgumi is.

12>

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Mitsubishi Lancer Wagon Intense (Sport)

Mitsubishi Lancer Wagon Intense (Sport) - kiskép

Ár: 4.469.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Mitsubishi Lancer Wagon Intense (Sport)

Mitsubishi Lancer Wagon Intense (Sport) - kiskép

Ár: 5.349.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Mitsubishi Outlander TURBO Sport 4WD 2.0L DOHC

Mitsubishi Outlander TURBO Sport 4WD 2.0L DOHC - kiskép

Ár: 8.199.000 Ft
Felépítés: Terepjáró, SUV
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...