hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Teszt: Peugeot 3008 1.6 HDi

A Peugeot 3008-as egész pályás letámadásának ez a modell csupán a kezdete: 2011-tõl a jármû "Hybrid 4" fantázianevû, összkerékhajtású változatban is kapható lesz.

Ámde jõ a bálna





Akik szerint a Ford Kuga késve érkezett a bulira, lássanak és ámuljanak: itt van végre a Peugeot tavaly, Genfben bevillantott crossovere is. Az alábbiakban arra keresem a választ, szimpla konjunktúralovag-e, vagy igazi bajnok a maga mûfajában. Lesz még gyilkosbálna, kajmánfétis, kínpadra vont Shakespeare, meglepõ konklúzió egy BMW tulajdonostól – csak gyõzzék kivárni.

Az új 3008-at kétféleképp lehet nézni: a jelenség, illetve a lényeg felõl. Kisbusznak elég pofás; az eleje némileg bálnaszerû az erõsen hátrahúzott lámpatestek meg a lökhárítón vigyorgó krómszilák miatt. Pedig nem holmi szelid planktonevõ ez: a kerékívek obligát domborulatában, az övvonal merészen emelkedõ ívében az orcák 
 


kétes eleganciája kísért. A nagy üvegfelületei dekoratívak, a hátulja, azokkal a bumeráng formájú lámpatestekkel, már-már a fémmûvészet határát súrolja. Crossovernek viszont eléggé semmilyen, ami azt illeti. Terepjáróképessége szóra sem érdemes, SUV-os stíluselemek is csak mutatóba akadnak rajta. Ha ilyen szemmel nézzük, a segge – bumerángok ide vagy oda – túl nagy és kerek. Ha 18-asnál kisebb felniken áll, alsó része szinte komikusan csenevésznek hat a felsõhöz (hát még Nissan Qashqaihoz és Ford Kugához) képest. A dologban az a szomorú, hogy a Peugeot igenis tud szép autókat készíteni – ez is az lehetett volna, ha kiagyalói eldöntik, mit is akarnak kihozni belõle, mielõtt munkához látnak.


A karosszériával kapcsolatos feszengést tovább fokozta, hogy a bogárfekete tesztautó hátsó fertályát – igen, a jobban sikerült részt – mattszürke hüllõpikkelyekkel matricázták tele. Hogy miért pont azokkal, ne kérdezzék; a visszafogottabb magyarázatok is tele vannak olyan csúnya szavakkal, mint “pikkelysömör” meg “kajmánfétis.” Lapozzunk inkább egyet, és hatoljunk a belsõ térbe; ott is akadnak érdekességek bõven.


A mûszerfal a jól ismert PSA elemekbõl építkezik, de az összerendezés remekül sikerült, és a minõségérzet sem hagy maga után kívánnivalót: a 3008-nál jobban összerakottnak ható Peugeot-ban sosem ültem még. Az utastér elülsõ részét az Audikéra emlékeztetõ középkonzol uralja, mely vízválasztóként húzódik sofõr és utasa között. A lakkfekete, itt-ott némi krómmal megbolondtott beltér a luxuskategóriás limuzinokét idézi. A középsõ légbeömlõk alatt hét billenõkapcsoló sorakozik egymás mellett. Tetszetõsek ezek is, de van velük egy kis bibi. Mivel három az extraként rendelhetõ projektoros kijelzõt, két másik a szintén feláras oldalütközés-riasztót mûködteti, a vásárló, aki egyiket sem kéri, 3008-ban töltött évei alatt mindösszesen öt vakdugóval fog szemezni… ami akkor és ott feleannyira sem lesz mulatságos, amilyennek leírva hat.

Az üléshelyzet szerencsére nem csak e kilátáshoz mérten pompás. A fehér fénnyel megvilágított körmûszerek szépek és remekül leolvashatók; tipikus francia (értsd: öncélú) stílusbravúr, hogy a tompított fény visszajelzõje a baloldali óramutató kulisszájának közepén figyel… az ilyen apróságok mégsem egészen hiábavalóak, hisz – a matricázással ellentétben – hivalkodás nélkül vidítják fel az embert.

Az elsõ ülések kényelme minden igényt kielégít, és a hátul utazóknak sincs okuk panaszra. Hacsak nem amiatt, hogy túl messze esik tõlük a fentebb megénekelt középkonzol bõrrel bevont laterális kapaszkodója, melynek birtoklásáért gyakorta csap össze a sofõr jobb és az utas bal keze.



A formai bravúrkodásnak is megvan a maga hátránya: az ember óhatatlanul eltöpreng, vajon mit próbál elleplezni vele a gyártó. Jelentem, a menetkényelem és -dinamika hiányosságait biztosan nem: a 3008-as igen kezes autó/SUV/egyterû/izé. A PSA mérnökei csodákra képesek a torziós rugókkal: a jármû tapadása és dõlése földhözragadtabb társaihoz mérhetõ. Bár jelenleg csak fronthajtásos változatban létezik, egyszer sem volt benne “négykerékkel mennyivel jobb lenne” érzésem – igaz, a legrázósabb terep, ahová bemerészkedtem vele, a Pusztaszeri út-Vérhalom tér-Vérhalom utca háromszög volt. Az ötfokozatú, elektronikusan vezérelt nyomatékelosztó rendszert így nem volt alkalmam próbára tenni – az alig hatezer kilométert futott tesztautó egyes alkatrészeinek állapotát elnézve az importõr nyilván hálás nekem ezért.



A bálnát a konszern jól ismert, nagy nyomású turbódízele, az 1.6-os HDi hajtotta. A 110 lóerõs, hatfokozatú kézi váltóval kombinált motor itthon is népszerûnek ígérkezik, és kétlem, hogy bárkinek csalódást okoz: túl azon, hogy csendes és jól húz (nyomatéka maximumát már 1750-es fordulatnál leadja), lendületesen mozgatja a másfél tonnás kasznit, és minimális odafigyelés mellett beéri hét és fél liter gázolajjal is. Az elõzésekhez persze nem árt lendületet venni, és a forgalom tempójához való igazodáskor is elkél a gyakori kapcsolgatás – a 3008 fémplakettes váltókarja szerencsére ehhez is jó partner; meglepõen precízen és könnyen jár. A pedálok elhelyezése a gyors váltásokat sem nehezíti meg; az ember rosszabbat vár egy ilyen családközpontú... izétõl. Az óriásfelnikre való óriásgumik alacsony sebességnél kissé darabossá teszik az egyenesfutást –  akit ez zavar, tegyen egy kerülõt a Vérhalom tér felé, melynek aszfaltja – akár a környezõ utcáké – hússzor harminc centis, külön mozgó darabokban csikorog a kerekek alatt, és új értelmet ad a “katasztrófasújtotta terület” fogalmának. Ha ezután sem tud megbékélni a rázkódással, pokolba az arányokkal – kisebb kerekek felszerelése jó eséllyel megoldja a problémát.



Akik mindennapos használatban keveslik a 110 lóerõt – hiszik vagy sem, akadnak köztünk ilyen emberek – választhatják a szintén 1.6-os, turbós benzinmotort, mely 148 lóerejével épp hogy elsiklik a jövõre bevezetendõ vagyonadó radarja alatt. Ez már 1400-as fordulaton leadja maximális nyomatékát (amivel a dízelt is veri); nem egészen 9 másodperc alatt rántja százig a bálnát, de amennyivel jobb móka, annyival többet is fogyaszt… és nem az olcsóbbikból. 



12>

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Honda Civic Hybrid

Honda Civic Hybrid - kiskép

Ár: 5.490.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Peugeot 107 Urban

Peugeot 107 Urban - kiskép

ABS

Ár: 2.660.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Peugeot 107 Urban

Peugeot 107 Urban - kiskép

ABS

Ár: 2.770.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...