hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Teszt Renault Laguna Coupe

Renault Laguna Coupe: sikerült egy szép és különleges Renault-t alkotni, a kétliteres dízellel már kiemelkedõek a kocsi menetteljesítményei.
 

Frangol izgalom


Aki járt már Franciaországban és francia tudás híján angolul próbált velük kommunikálni, gyorsan rádöbbenhetett, hogy ez nagyon rossz ötlet. Még a Cote d’Azur szívében a yacht kikötõ szomszédságában fekvõ elegáns étteremben is csak értetlenül néztek rám és toltak elém elõször francia étlapot, majd látva az eltorzult arckifejezésemet, elõvadásztak egy fénymásolt angol fordítást, ami a rászáradt ételfoltokból analfabétáknak is komoly segítséget nyújthatott a kínálatról. Ez most úgy tûnik, változni kezd, a Laguna Coupe-t a francia titkos ügynök Aston Martinjának szánták.


Nagy bajban lehettek a Renault mérnökei, amikor a fõnökség kiadta az új irányt: „kell egy kupé Laguna!” Több oldalról is komoly szorításban lehettek. Adott egy nem az agresszivitásról híres meglévõ arculat, illetve a raktárban rendelkezésre álló fejlett technika, ezt kéne egy ütõs kupévá pofozni, ami az olyan piacon lévõ legendákat, mint például az Audi A5 vagy a BMW 6-os akár le is pipálja. Már az elején jelzem, hogy ezt ugyan nem sikerült, de igazán kitettek magukért a franciák, a Laguna Coupe-t a márkatárs valaha gyártott – Pininfarina tervezte – Peugeot 406 Coupe méltó folytatásaként tarthatjuk számon.

              Peugeot 406 Coupe                                Renault Laguna Coupe
   
Néhol a nyolcvanas évekbeli japán autótervezési módszer érezteti a hatását, nevezetesen, hogy amit mások már kitaláltak és bevált, pici módosítással mi is alkalmazzuk. Ebbõl következik, amit már sokan észre is vettek – nem volt nagy kunszt -, a Laguna Coupé-nak erõs Aston Martin utóérzete van.

               Aston Martin DB7 Zagato                             Renault Laguna Coupe
  
A kocsi orrán a nagy sikerû modern kori DB sorozat sziláit fedeztem fel a hûtõrácson, illetve a hátsó kerékjárattól a DBS eszményi íveihez nagyon hasonlóak ölelik körül a formát. Sajnos az orr kiképzésnél a tervezõknek a Laguna lámpáit kellett használni, ettõl kicsit olyan a kocsi kinézete, mint egy rémült Darth Wader.
Az Aston Martin érzést kölcsönzõ gigantikus hûtõrács (macskaszeletelõ) önmagában nem elegendõ ahhoz, hogy a Laguna Coupét a visszapillantó tükörben megpillantva rémülten rántsuk kocsinkat két méterrel jobbra a félelemtõl. Ez az Audinak ment a legjobban, a fényszóróba integrált led sor segítségével. Ez persze szubjektív vélemény.

                   „A” fenék, a kissé formaidegen kipufogó végekkel

A kocsi hátulja viszont számomra döbbenetesen jól sikerült. A nyitott ajtóban állva hosszú percekig néztem a hátsó ablak (sajnos teljesen mozdíthatatlan) és a kocsi vége között kialakított íveket, görbületeket, a majdnem vízszinteste kihúzott oldallemezeket. Egyedük a Volvo S60/S80-ra emlékeztetõ púp zavart be kicsit a csomagtér ajtón. A hátsó lámpánál már szigorúbbra sikerült a tervezés, bár itt is érzõdik az angol „akcentus” (függõlegesen harmadára préselt Aston lámpatest).
 
Ha már kupé, nekem jobban tetszett volna, ha az üzemanyag betöltõ nyílás nem a kerék ív elé került volna, hanem az ív fölé a vízszinteshez közeli lemezre. Még egy diszkrét szõrszálhasogatás, a dupla kipufogó vég oválisban vagy a csomagtér formájára jobban hasonlító trapézban lett volna igazán dögös, így nincs nagy összhangban a kocsi formáival, csak ott van az ál-diffúzor két szélén.
A fentiek alapján a Laguna Coupé picit esetlenre sikerült elölrõl, de az összhatás tökéletesedik a fenekéhez érve. Egy facelift és remélhetõleg ez is megoldódik.

                 Elegánsabb lett volna a teljesen mûanyag helyett gázteleszkóp

Motor. Annyira fáj azt leírni, hogy ez a kétezres dízel nagyon kéne… pedig így van. Egyetlen javítandó tételként a határozott turbólyukat találtam, de ezt meg lehet szokni, ezzel együtt az átlaghoz képest kiemelkedõek a kocsi menetteljesítményei. A remekül hangszigetelt orrból csak gyengén szûrõdik be motorzaj. Avatatlan fül ezt a zajt akár benzines motorhoz is kötheti. Ezennel szeretném ünnepélyesen megkérni a kedves motorfejlesztõ mérnököket, hogy menjenek el sörözni az audio rendszer szakembereivel és pár sör után dobjanak össze egy olyan megoldást, amitõl a sofõr hörgõ V6/V8-as hangot hallhat az utastérben. Az már senkit nem érdekel, hogy kívülrõl milyen nyafogás vagy kerepelés hallatszik.
 
                 A turbólyuk után gyorsan ez a kép fogadja a betontalpú sofõrt

Visszatérve a motor menetteljesítményeihez, döbbenetes a tudása. Érdemes a padlólemez kirúgását a dízelhez képest relatív magas 2000-es fordulatszám köré idõzíteni, innentõl szabadul el a pokol és a 400Nm. Pedig csak két literes és dízel. A fordulatszám mérõt 5000-ig skálázták, viccesen a számok mérete folyamatosan növekszik 1-tõl 5-ig. Egy kövér gázfröccsnél a fordulatszám hamar „elfogy”, a motor gyorsan leszabályozás közeli állapotba kerül. A váltó már kicsit átlagos, kupéhoz képest hosszú úton mozog a kar, persze a váltási mozdulatokkal nem verem le feleségem napszemüvegét, de izgalmasabb lenne ezen a ponton is kicsit körülnézni a konkurenciánál.

A futómû ismét csak megéri a nem túl gyakran alkalmazott mozdulatot, amit a motornál már megtettem. Térdre kelet felé és széles mozdulattal arcomat a porba dobom. Nem kezdem el századikként dicsérni a négykerék kormányzást, laikusként amúgy sem tudom elképzelni pontosan a lengõkarokat és egyéb fontos kütyüket, nem beszélve arról, hogy kattig tekerve a kormányt, a hátsó kerekek csupán 3,5 fokot mozdulnak, ami látványban a nullához konvergál. Erre mondaná Édesapám, hogy nem nézni, használni kell. Használatban viszont elképesztõ dolgokra képes a Laguna Coupé.

Két dologra azonban figyelnie kell a sofõrnek, ha a kocsival villantani szeretne a barátnõjének, TILOS macskaköves vagy kátyús útra tévednie, kellemetlen az elsõ randik egyike után a leszakadt belsõ szervekkel ambulanciára rohanni, továbbá nem javasolt kamionoktól kivállasodott úton intenzíven gyorsítva kirántani a kormányt a lealázandó delikvens mögül. Egyszerûen csak azért, mert hülyén néz ki a Laguna Coupé pattogva. Ezt leszámítva a kocsi tapad az aszfalthoz és élvezetes vezetési élménnyel ajándékoz meg kanyargósabb utakon is.
 
                                         Amúgy tényleg tapad az aszfalthoz

A beltér – bár a konkurensekhez képest még mindig elég mûanyag – szépen kidolgozott, nem nyöszörög. Izgalmas a fehér díszvarrás a kormány bõr bevonatán, a sportosságot fokozandó, alumínium pedálokon keresztül utasíthatjuk a kupét. A klíma kezelõszerve jól kiemelve, kevésbé gyakorlottak számára is jól áttekinthetõ és kezelhetõ. A hátsó traktusban két személyre kialakított férõhelyet találunk, ahova 150 centi alatti barátokat vagy gyerekeket célszerû beültetni, akik mentesek a klausztrofóbiától. Ez az autó nem családi túrákra lett kitalálva, de hát emiatt kupé. Az elsõ ülések oldaltartása jó, hosszabb távú autózásoknál is kényelmesek, egyedül a sofõr ülésébe integrált deréktámasz került hátközéphez, amit emiatt nem használtam.

A hátsó sorba történõ beszállás kupékhoz méltóan inkább akadálypálya leküzdése, de a szépen kialakított két üléshely látványa ezt már menet közben feledteti. Egyetlen dologba kötnék bele, az elsõ ülések mechanikus mozgatásúak, amivel még nem lenne probléma, amennyiben viszont nem vízszintes terepen próbálunk beszállni, intenzívebb harcra kell felkészülni. Nem könnyû az ülés – van benne anyag -, ha hátra felé lejt a terep, az elsõ ülésre komolyabb figyelmet kell szentelni beszállásnál, mivel a gravitáció törvényének megfelelõen az hátrafelé próbál elindulni, ahol akkor még az elszánt, ámde gyanútlan puhatestû tartózkodik fél úton befelé.

                       A Start gomb melletti mütyûr a hangerõ, a középsõ nem az!

A hangrendszer több oldalról is meglepetéseket tartogat. A kellemetlen meglepetést az jelenti, hogy a középen található tekerõ gomb a hagyományostól eltérõ funkciókkal lett felruházva, ami megszokást igényel. A logikával ellentétben nem ezzel lehet a hangerõt állítani, hanem az ettõl balszélre kipakolt kisebb átmérõjû mütyûrrel. Az elsõ kilométereknél emiatt a sportos francia komolyabb  ízelítõt kaphatott a magyar nyelv kevésbé szalonképes kifejezéseibõl, mert a szürke gyûrû mozgatásával a hangerõ helyett vagy állomást váltottam a rádión, vagy léptettem a dalok között a CD-n. Bien, jó tréfa volt!
 
A tesztautóhoz adott audio rendszert egyébként az Arkamys nevû cég hangolta, akik meglehetõsen jó munkát végeztek. A mély hangokat gyönyörûen leheli ki magából a megannyi hangszóró, a magasaknál kicsit szenved, de ez elhanyagolható, messze átlag feletti a hangminõség és zeneélmény. Lassan már lekerül az extralistáról, de azért nagyon hasznos, hogy a fejegység mp3 anyagokkal megpakolt korongokat is tud kezelni. Bluetooth- képes rendszer lévén az intelligensebb telefonokkal összehangolható és extra bizgentyûk nélkül használhatjuk biztonságosan (kéz nélkül) telefonunkat. A külsõ eszközök csatlakoztatására is gondoltak (elsõ ülések közti könyöklõben az extra 12V-os csatlakozó mellett), ez esetben viszont kicsit furcsa az alkalmazott RCA csatlakozó felület… A jack kábel némileg elterjedtebb az mp3 lejátszóknál, az RCA-jack fordítót esetleg nem ártana mellékelni a kocsi átadása során.

    A másik párna és a három zacsi már kikerül, derékig még az árnyékom is befér

A csomagtartó két nagypárna és három bevásárló zacsi méretû, a mélyre húzott hátsó szélvédõnek áldozatul esett pakoló nyílás meglehetõsen szûk, de kupé mivolta miatt ez is megbocsátható. Az osztott hátsó ülések két kallantyúval dönthetõk elõre, amit nagyon praktikusan a csomagtartó végében találunk. Az így nyert helyre egy komolyabb vasalódeszka is elfér – legyünk stílusosabbak, hosszában két golf felszerelés.

                                     Szájzár- kicsit szûknek tûnik

Összegzés: Szép munka volt, sikerült egy szép és különleges Renault-t alkotni, az már más kérdés, hogy kinek. A lényeg, hogy ilyet is tudnak, ennyivel is bõvebb a francia modellpaletta. Az autó ára az etalonok alatt van (korábbi példák alapján az Audi A5 csak kicsivel drágább, a 6-os BMW sokkal) , de természetesen a cserébe kapott összhatás is ennyivel „olcsóbb”. Második, élményautónak kitûnõ, bár ez az állítás a jelen gazdasági helyzetben némileg vicces.

Kapcsolódó cikkek:

Teszt: Renault Koleos

Teszt: Új renault Megane
 

Kép és szöveg: HeF2009-03-24

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Nissan 370Z Coupe

Nissan 370Z Coupe - kiskép

Ár: 12.999.000 Ft
Felépítés: Kupé
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Nissan 370Z Coupe GT Edition

Nissan 370Z Coupe GT Edition - kiskép

Ár: 13.889.000 Ft
Felépítés: Kupé
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Audi TT Coupe 2.0T FSI

Audi TT Coupe 2.0T FSI - kiskép

Ár: 9.822.000 Ft
Felépítés: Kupé
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...