hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Teszt: Dacia Dokker 1.2 TCe

Már sokan forgatják a fejükben a Dacia-gondolatot, mint lehetséges autó-vásárlást.

 Üzenet a jövőből

 

Mindig kell valami olcsó autó. Most ez fokozottan igaz, ilyen kápé hiányos időkben. Az újautó-eladások évek óta igazából helyben járnak, a magyar autópark derékhada a 2000 környéki nagy bevásárlásos időszakból származik, mikor mindenki építkezett, nagy tévét és új autót vett: persze főképp hitelből. Amíg ezek a dolgok le nem ketyegnek, ugyan ki tud új autót venni a nagy flottaüzemeltetőkön, az államon és néhány jól pörgő cégen (és tulajdonosaikon) kívül. Megfogytak a jó használtautók is, a kocsik túlfutnak, minimális szervizeléssel. Szóval kaland a vásárlás.

dacia_dokker_teszt_01.jpg

Egy ilyen piacra jókor érkezni olcsó új autóval szerencsés. A Dacia pont ezt csinálja.Miközben az elfogadottabb márkák kisautói három milliótól indulnak, a Dacia kétmillió fölött már jó használati értékű típusokat kínál. Ilyen a Dokker is.2,6 millióról rajtol egyhatos benzinesként a Renault Kangoo, Peugeot Partner, Opel Combo, Fiat Doblo, VW Caddy filozófiájú jármű. Tesztautónk egy vidámabb, 1,2 literes turbós benzinessel érkezett hozzánk, magasabb Arctic felszereltséggel és 3 440 000 Forintos árcédulával.


Az autó első ránézésre is méretes. Szépnek nem szép, de kategóriájában a többiekre sem alkalmazható ez a jelző. Hatalmas hűtőmaszk, nagy lámpák, nagy lökhárító, sok műanyag, kevés fém. Az orra formailag kicsit elnagyolt, oldalról a szokásos, hátulról (kategóriájának mércéjével) egész jó. A tetőléceivel, mintha egy hordozható nagy bőrönd lenne, vagy sport-tatyó, amelyik szimpatikusabb.

És egyébként ezzel a képpel el is érkeztünk a lényeghez. Ennek a kocsinak ez a funkciója. Jó nagy belső térben elvigyen sofőrt+utasokat+cuccaikat, anélkül, hogy a nagymamát vagy a kutyát otthon kéne hagyni. És mindezt úgy, hogy új, van rá garancia, és null-kilométeresként vette át a család. Nincs presztizsértéke, és nem is dögös, de legalább 150 000 km még mire az első drágább alkatrészt cserélni kell rajta. És hát legalább annyian, ha nem többen megnézték, mint a Lexus sport-hibridjét. Mert már sokan forgatják a fejükben a Dacia-gondolatot, mint lehetséges autó-vásárlást.

dacia_dokker_teszt_02.jpg

Rátérve a kocsira: semmiképp nem szabad a kifinomult autóértékelős, magas elvárásos színvonalról hozzáállni. Mert hát például, ha megkopogtatom, zengenek a lemezek. Beülök és alig-formázottak az ülések, sok a kárpitozatlan kiabáló lemezfelület, ami meg be van vonva, az kemény műanyag. Mindemellett jók a formák, rengeteg a pakolóhely, belakható a kocsi. És a helykínálat is oké, meg több is annál. Hátul meg tényleg ülhetnek hárman egymás mellett nyüglődés nélkül. A csomagtartó meg bazi nagy, akkor is, ha teherautós kétfelé nyíló ajtón át pakolhatjuk.

Motor beröff, azt hajrá. Ezek a kis turbómotorok mindig lelkesítők. Még ebben a teknőben is. Alul már ott a nyomaték, szépen felhúzza magát, szedi a lábait. A váltó ötgangos, szépen pakolható, az áttételezés illik a 115 lóerős motor karakteréhez. Igazán, ha hajtjuk, sok is a kaszninak ez a gépezet. Vidáman tekeredik a kaszni, repked a két hajtott első kerék után, mint a rajzfilmben. Hát takarékoskodtak az acéllal és a ponthegesztések számával is. Meg a fékkel is, állni kell a középső pedálon, ha dinamikuskodik az ember. De persze nem erre készült. Taxis-fuvarvadász-piánóban nem jönnek elő ezek a dolgok. A zaj is csak gyorsabban haladva tűnik fel. Autópályán meg nagyon feltűnik. Mert hát a zajszigetelés java is kispórolódott.

dacia_dokker_teszt_04.jpg

Úgy nyolc literrel jártam el százon városban. A fekvőrendőrök jelentősége csökkent, ez az autó nem hisztis, ha olyat érez a kereke alatt. Attól sem kell félni, hogy a buszmegállóban összegyűrődött aszfalt hozzáérne a hasához, vagy egy lengőkarhoz. Az extrák között sok dolog nem romolhat el, elöl elektromosak az ablakok, van manuális légkondi és képernyő-tapizós fejegység. Hátul meg kibillenthető ablakok a szellőzésért. Kábé ennyi, meg dísztárcsás lemezfelni. Ha tropa lesz az ablaktörlőlapát,  hát még az se kerül sokba, mert nem a hiperáramvonalas-kötelező-aeroblade, csak olyan sima ablaktörlő, tehát nem drága.Így hát ár és funkció és várható alacsony fenntarthatóság a hármas, amivel győzhet ez a kocsi a piacon.

A menni vagy maradni kérdésekor az emberek inkább a mennit választják, ahhoz meg kell valami. És ha altípust választanak, bőven elég az egyhatos szívómotoros is, hiszen fél millával olcsóbb, ha meg már többet adnának érte, vegyék a benzines-turbónál alig drágább dízelt, az jobban őrzi az értékét, mint egy turbós benzines. És még jó a kocsi vállalkozósdis - többfunkciósnak is. És még valami: a jelenlegi autópiaci trendek mellett nem kell tartani a gyors értékvesztéstől.

dacia_dokker_teszt_03.jpg

okauto, DM2014-06-13

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Dacia MCV LOGAN 1.4 öt szem.

Dacia MCV LOGAN 1.4  öt szem. - kiskép

Ár: 2.349.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Dacia MCV AMBIANCE 1.4 öt szem.

Dacia MCV AMBIANCE 1.4 öt szem. - kiskép

Ár: 2.619.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Dacia MCV LAUREATE 1.4 öt szem.

Dacia MCV LAUREATE 1.4 öt szem. - kiskép

Ár: 2.789.000 Ft
Felépítés: Kombi
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...