hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Teszt: Fiat Panda 1.2

Ez a pöttöm autócska Európa szebbik felében évtizedek óta a megszokott dobozformával hódítva szerzett sok hívet magának.

Varázsdobozka 

 

Egy teljes hetet és közel 800 kilométert töltöttünk el a Fiat Panda 1.2 literes, 68 lóerős benzines változatával. Nagy csodákat nem vártunk tőle, bár az elődökkel való ismerkedéseinkből szép emlékeket őriztünk, és azért jó tudni, hogy ez a pöttöm autócska Európa szebbik felében évtizedek óta a megszokott dobozformával hódítva szerzett sok hívet magának.

fiat_panda_varazsdoboz_03.jpg

Kezdjük az ismerkedést hátulról... A Panda méreteiből adódóan egy erősen kompakt csomagtérhez juthatunk, amiben egy méretes sporttáska, egy hűtőláda, egy motoros fűrész, meg a rokonlátogatások alkalmával nélkülözhetetlen süteményes doboz - amiben nekem kell sok-sok krémest hozni - simán elfér. Tessék? ...hogy minek a motoros fűrész? Azt nem tudom, de még pont befért.

fiat_panda_varazsdoboz_01.jpg

Az utastér az autócska méreteihez mérten meglepően tágas és jól használható. A külső kimondottan tetszetős lett, a belső pedig már majdnem merésznek is nevezhető, de semmiképpen nem szokványos. A kicsit szokatlan kinézetű zongoralakkos fekete négyzetekből összerakosgatott kezelőfelületek eleinte kaotikusnak tűntek, de néhány percnyi ismerkedés után kiderült, hogy a tervezők játékossága maximális racionalizmussal párosult, és minden könnyedén és szinte magától értetődően kezelhető. A műszerfal alapból tetszetős sziluettje, és praktikus kialakítása pont azon filozófia mentén született, mint ahogy az ősöké is. A Panda tulajdonképpen egy racionális autó a racionálisan gondolkodó, de az érzékeikre is hallgató vásárlóknak.

fiat_panda_varazsdoboz_05.jpg

Az 1.2-es benzines egész dinamikusan mozgatja ezt a jópofa dobozautót, alig hallatja a hangját, még 130 körül sem tűnik tolakodónak, miközben az autó dinamizmusával sem volt bajunk. Nem tépkedi fel az aszfaltot, de az átlag autós igényeit tökéletesen ki tudja elégíteni. Persze ha valaki a célszerűséget előtérbe helyezve ezt az autót választja, bizonyára úgy gondolja, hogy a vezetés extra élményei számára innentől a feláldozott élvezetek listájára került. Azonban aki így gondolja legalább akkorát téved majd, mint mi. Ugyanis mint kiderült, maga az élmény minimum 150 lóerős! Az autó négy sarkához közel elhelyezett kerekek a tökéletes súlyelosztás, az "ötgangos" kéziváltó jól megválasztott áttételei, és a futómű dicséretre méltó hangolása elképesztő tulajdonságokkal ruházza fel a Pandát.

fiat_panda_varazsdoboz_02.jpg

...azaz ha elgurult a gyógyszer, és muszáj egy jót autózni, a kanyarokon padlógázzal átfűzve a Fiat élménydobozkáját, fülig érő vigyorral az arcunkon, szélsebesen vágtázhatunk utána... Elképesztő dolgokat lehet vele művelni! Végtelenül jóindulatú, és a kikapcsolt kipörgésgátlóval (ASR) már szinte versenytempóban zúdulhatunk végig a leghúzósabb, dobálós, sodrós szerpentineken is, szárnyalva vehetjük a bukkanókat, és mindezt olyan kiszámíthatóan és magától értetődő módon teszi a kis Fiat, hogy simán képes elvarázsolni minket.

fiat_panda_varazsdoboz_04.jpg

Persze a Panda (különösen ezzel a motorizációval) nem okvetlenül erre készült, de éppen ez benne a nagy csoda. ...és most joggal kérdezheti a nyájas olvasó, hogy mi a fenét profitál ebből egy sima földi halandó, aki nem akar kilinccsel előre, padlógázzal röpködni a kanyarokon át?  A válasz egyszerű! A veszélyhelyzeteket, a váratlan megcsúszásokat, és a leggaládabb kormánycibálásokat is kiszámítható reakciókkal, és a maga egyszerűségével, könnyedén kézbentartható módon kezeli a Panda. Persze az nem hátrány, ha legalább egyszer elmegyünk egy vezetéstechnikai pályára, kicsit megoldási mintákat gyűjtögetni az agyunkba, és ha ez is megvan, teljes lesz az összhang. Erre nem azért van szükség, hogy mi lehessünk az ügyeletes rally világbajnokok egy mátrai szerpentinen, hanem azért, hogy ha a tudásszintünk már feltört, mint a talajvíz, rájöhessünk milyen jól választottunk.

...és hogy mindezek mellett mennyit evett 100-on? Országúton átlagosan 4.8 - 5.5 liter között, városban pedig szintén ötfél körül mozog a fogyasztás.

Konklúzió? ...a Fiat Panda 1.2-es benzinese nálunk elnyerte  "Nagyon ajánlott" minősítést!

Kép/szöveg: Bögös2014-01-22

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Fiat Linea 1.4 8V Dynamic 77 LE

Fiat Linea 1.4 8V Dynamic 77 LE - kiskép

Ár: 3.080.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Fiat Linea 1.4 8V Active 77 LE

Fiat Linea 1.4 8V Active 77 LE - kiskép

Ár: 2.860.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Fiat Linea 1.6 Mjet 16V Dynamic 105 LE

Fiat Linea 1.6 Mjet 16V Dynamic 105 LE - kiskép

Ár: 4.220.000 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Dízel
Váltó: Manuális

Részletes adatok...