hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Teszt: Mazda3 2l

És jött a meglepetés: a motor épp akkor él, ha kicsit pörgetjük. Nem szerette a nagypapás, hamar elváltós vezetési stílust, és induláshoz is kicsit jobban fel kellett pörgetni.

Húzós hármas


 

A Mazda az új technológiai megoldásait halmazba sorolván Skyactiv-nak hívja. Amely Mazdán ez a jel van, attól elvárhatjuk a hiperalacsony fogyasztást, kultúr viselkedést, és mindenfélét, amivel egy vadiúj konstrukció kecsegtethet. Igazán, tudom szakmába vág, de mégsem nagyon jött át, mint vásárlójelölt (mindnyájan azok vagyunk), a reklámjaikból a szkájaktív dolog, mert az elnevezés közém állt és a technológia közé. Ellenben ott voltam a HVG Cégautó konferencián, kicsit aktív tagként is, így az előadások rendezgetésében is segédkeztem. Ott a Mazdától Kakas Péter olyan kerek kis előadást tartott, hogy rendesen kedvet csinált a márkához, és nagyon kíváncsivá tett. Így gyorsan egyeztettem is velük pár tesztautóval kapcsolatban, hogy ki ne essek a gyakorlatból.

mazda3_dm_04.jpg

Elsőként elhoztam egy szép cseresznyepiros metál, fóliázott hátsó ablakú Mazda 3-at, amely az ötajtóssága után Sport nevet is kapott, meg G120 jelölést a motor miatt, ami azt jelenti, hogy 120 lóerős benzines. Jól felszerelt kis autó volt, kétzónás kondival, karbonmintázatú belső betétekkel, fejlett infotaiment rendszerrel.

A formaterve nagyon merész, csupa ív és lendület és márkaidentitást tudatosító hatalmas első maszk. Ez utóbbi nagy száj nekem annyira nem tetszik, de a többi rész igen, dögössé teszi a magas övvonal, a vagány farkép a szélesítő hatású lámpákkal és lemezidomokkal. Forma-fantáziailag legalább akkora előrelépés ez, mint az első Mazda3 vagy Mazda6 az utolsó 323-as vagy 626-os után. Persze a sportos megjelenés kompromisszumokkal is jár, mondjuk a hátul ülők kicsit bunkereffektusban szenvedhetnek a kis ablakok miatt, a vezető meg sportosság-effektusban, azaz elvárja, hogy egy vagány kocsi lépjen is rendesen.

mazda3_dm_03.jpg

A sportosságot az utastér berendezése is erősíti. Egyrészt a már említett karbon-mintázat-utánzat dekorelemekkel, a háromküllős sportos formájú kormánnyal, a cockpit elrendezésével, amelynek a fő helyét egy köróra, a fordulatszámmérő foglalja el (annak alsó sarkában digitálisan kiírt a sebesség). Az ülések azok a jellegzetes japán keményre tömött, de magas támlás darabok, elöl jól tartanak, hátul kicsit sprődek. Bár van hely ott is, mégis kicsit fapados járat. A csomagtartó kategóriaátlagos, jól pakolható.

 

Minthogy technológia-ismeretileg fel voltam vértezve, egy mélyről húzó, gyorsan elváltós, fent erőtlen karakterisztikájú motorra számítottam. Már csak azért is, mert a 120 lóerőt a Mazda egy kétliteres hengerűrtartalmú motorral termelteti. A Mazda most ezt az utat választotta az alacsony fogyasztást, alacsony károsanyagkibocsátást elérendő. Azaz nagyobb motorból visszafogottabb teljesítmény. Persze ez most épp visszafogottnak számít, húsz éve a kétliteres benzinesek átlagteljesítménye volt  - persze nyolc szeleppel akkoriban.  Na mindegy, ezt állítja szembe a kismotor-plusz-turbó koncepciókkal.

mazda3_dm_01.jpg

És jött a meglepetés: a motor épp akkor él, ha kicsit pörgetjük. Nem szerette a nagypapás, hamar elváltós vezetési stílust, és induláshoz is kicsit jobban fel kellett pörgetni. Mint egy klasszikus benzinest. Tehát klasszikusan, kicsit pörgetősen vezetve él a motor. Persze ettől nem lesz MX5, bár a 8,9 másodperces százra gyorsulás jobb az átlagnál, és a 200 km/h-t közelítő végsebesség is bőven elég. A lendületes vezetésben társ a hatfokozatú váltó, nagyon precíz, és pontosan kapcsolható, ezt is várja el az ember egy japán kocsitól.

Az autó jó pár fogyasztáscsökkentő trükkel dolgozott, mint a csak tolóüzemben töltő generátor, vagy a start-stop rendszer. Az előbbit i-eloop-nak hívja a gyártó, és a középkonzol nagy kijelzőjén megjeleníthető, mint egy hibridnél a töltés-merítés képe - azért ennyire nem számít a fogyasztásban. A start-stop szépen működött, nem volt idegesítő.

mazda3_dm_02.jpg

Összességében jól fogyasztott a kocsi, 8,2 litert ivott meg városi-légkondis-emelkedőmászó százon, ahol a saját 150 kg-mal nehezebb, 30 lóerővel erősebb autóm 11-12 litert fogyaszt. Városra a gyártó 6,5 litert ígér, biztos van olyan élethelyzet, hogy összehozható.

A kétliteres benzines Mazda3 induló ára 5 359 900 Ft, ami beleillik a kategória árszabásába.

kép és szöveg: DM/okautó2015-01-02

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló