hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Teszt: Mini Paceman Cooper S All4

A Mini nem csak a köznép autója lett. Hírességek is szívesen virítottak benne, így például a Beatles tagjai is a Mini tulajdonosok táborát gyarapították, mint ahogy más előadó művészek, színészek és a gazdasági élet jeles szereplői sem akartak kimaradni a Mini különleges élményéből.

 

Nagyratörő kisautó

 

A Mini története az 1956-os üzemanyag válsággal indult, mikor is az akkori British Motor Company nagyon előkelő nevű elnöke, Sir Leonard Lord kiadta az utasítást, kell egy kis fogyasztású, parktikus autó, amibe négy ember és némi csomag is elfér... 1959-ben pedig bemutatták a Törökországban született Sir Alec Issigonis tervei alapján készült Morris Mini Minort, amit kerek 500 fontért lehetett megvásárolni. A Mini az autógyártást forradalmasító műszaki megoldásai és sikere révén elnyerte a "Car of the Century"díjat is.

A Mini nem csak a köznép autója lett. Hírességek is szívesen virítottak benne, így például a Beatles tagjai is a Mini tulajdonosok táborát gyarapították, mint ahogy más előadó művészek, színészek és a gazdasági élet jeles szereplői sem akartak kimaradni a Mini különleges élményéből. A három Monte Carlo Rally győzelem és a temérdek sportsiker is a Mini hírnevét növelte.

mini_bogi-20140319_03.jpg

A mini újkori pályafutásában a legintenzívebb modellfejlesztés kétségkívül a BMW égisze alatt indult el! A Rover 1994-es megvásárlásával indult a story. Bár a Rover körüli nehézségek miatt a BMW megvált a cégtől, a Minit, mint egy igazi gyöngyszemet kezelték, és azt nem adták el. Nagyjából két év után megszületett a döntés. A Mini prémium márkaként folytatja a pályafutását, és a sikeres első átdolgozott modell után egyre újabb és újabb változatok születtek, amelyek manapság már nem is annyira a rációra, hanem sokkal inkább az érzelmekre alapozva hoznak sikereket a márkának.

Tesztautónk egyébként a Countryman egyenesági rokona. Egy 1.6 literes 184 lóerős maximumra töltve egy-egy gyorsítás erejéig 260 Nm-es nyomatékot is produkáló benzines erőforrást kapott, ami mind a négy kereket hajtotta. A kupésra vett hátrafelé lejtő tetővonal, a két hatalmas oldalajtó a Paceman jellegzetes megjelenéséről gondoskodik. Az autó robusztus megjelenése, a hatalmas lemezfelületek, egy kimondottan karakteres és akárhogy is nézzük igencsak trendi jelleget kölcsönöztek ennek a  - már csak nevében -  Mininek.

mini_bogi-20140319_06.jpg

Az utastérben is minden design-elem ennek a divatos, de mégis a hagyományokat is előtérbe helyező tervezési metodikának volt alárendelve. Így azután nem okvetlenül a legpraktikusabb és leginkább vezetőbarát megoldásokkal találkozhatunk, ha a kezelőszervek elhelyezését is kielemezzük. Például esti vezetésnél, (persze nappal se sokkal jobb a helyzet!) ha a középkonzol alsó részére helyezett kapcsolókkal akarunk valamit babrálni, mese nincs, oda kell nézni, sőt a sok kis gomb közül ki is kell választani, azt, amivel valami dolgunk lenne.  ...és az nem okvetlenül szolgálja a vezetés biztonságát, ha másodpercekig a lefelé meresztgetjük a tekintetünket.

Amennyiben ezeken, a design oltárán feláldozott megoldásokon túllépünk, és átadjuk magunkat az autó nyújtotta különleges élményeknek szinte ki sem akarunk majd szállni belőle. Az ülések elöl-hátul kényelmesek, a vezetőpozíció tökéletes, az enteriőr hangulata csodás, az autót irányítani pedig igazi élmény. Még nagy tempónál is biztonságosan tapad az útra, eszementen jól fordul, bár csúszós úton azért szerette tologatni az elejét, ha nem voltunk elég határozottak. A 18 colos felniken a Pirelli Sottozero téli abroncsai voltak, és olyat fogtak, hogy csak csodálkozni tudtam! Tehát jelen esetben az autó és a gumi összhangja tökéletes volt.

mini_bogi-20140319_05.jpg

A futómű hangolása kétségtelenül sportos lett. A Paceman nem siklik lágyan, érezni fogjuk benne, hogy az alattunk lévő út tele van kátyúkkal és mindenféle úthibákkal, de a hangolása révén, soha nem akart elpattogni vagy felütni, de ha ezt az autót választjuk, feltehetőleg nem lelkesedünk a lágyan ringó limuzinok iránt. Aki ebből azt vonta volna le, hogy a Miniben való utazás nagyjából egy turmixgép élményét nyújtja az utasoknak, téved. Mindezek ellenére akár több száz kilométeres autózás után sem volt senkinek panasza, pedig ezt négy személlyel ki is próbáltuk. Egy ilyen hosszabb útnál, a csomagok elhelyezése fejleszti a kreativitásunkat, mivel nagyjából három ember bőröndjei férnek el, amennyiben ennél több útipoggyászunk van, ki kell venni a csomagteret oszthatóvá tevő polcot, és bizony lehet, hogy a kalaptartó se fér vissza a helyére.  ...de valamit valamiért. A Minit nem óriási bőröndökre méretezték.

Az 1.6-os benzines átlagos autózás mellett nagyjából 6.5 literes országúti átlagot hozott, míg városban, ha egy picit nem figyelünk oda magunkra, pillanatok alatt bekapja a 11 litert is, holmi jófajta 95-ösből. Az autó végsebessége a katalógus alapján 217 km/óra, illetve állórajttal  7.5 másodperc alatt éri el a 100-as tempót.

mini_bogi-20140319_04.jpg

Hogyan foglalnám össze a kialakult véleményem a Mini Paceman-ről?

Részint még rengeteg dolgot le lehetett volna írni róla, ami mellette szól, vagy éppen ellene is fordíthatjuk, ha nagyon racionálisan és praktikusan gondolkodunk. De ez az autó megtanít minket élvezni az élet apró örömeit.

....ha nem baj, hogy nem egy praktikus családi autó, hogy városban beérhetné kevesebb üzemanyaggal is, ha nem zavarnak minket a feeling kedvéért ésszerűtlenül elhelyezett kapcsolók, de vevők vagyunk a Mini utánozhatatlan formavilágára és hangulatára, ha egyszerűen már az első pillanatban beleszeretünk, ha beleülünk nem akarunk kiszállni belőle, és akkor is útra kelünk vele, ha semmilyen kimondott célunk nincsen, csak a vele való autózás élménye miatt tesszük, az apró hibáit már észre sem vesszük...

...és  ha még mindehhez van a zsebünkben kicsit több mint 8 milla, egyszerűen imádni fogjuk, ő pedig a bizalomért cserébe, különleges élményekkel ajándékoz meg minket.

Kép és szöveg: Bögös Sándor2014-03-19

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló