hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • gyulai_fiat_tipo_sedan_728x90_180131

Teszt: Renault Scénic 1.2 X Mode

Az 1.2 literes benzines erőforrás 130 lóereje (és a háttérben megbúvó 205 Nm-es nyomaték) egyszerűen hihetetlenül jól mozgatja az autót. Dinamikus, nyomatékos, turbós benzines, ami ha kell, forog mint a villanymotor, és ha nem bántjuk, egész elfogadható mennyiségű 95-öst kér a szolgáltatásaiért cserébe.

Zöld és sárga X Mode

 

Az első kérdés amire választ akarunk kapni, hogy terepre való, vagy csak divatos, több, vagy kevesebb mint a normál Scenic, amin látványban mindenképpen hozott a van der Acken által odarajzolt orr rész, és az "xmódos", terepjárós feelinget adó műanyag védő, illetve dekor elemek sora. 

renault_scenic_bogi_20140328_01.jpg

A már pár éve látható formát határozottan feldobta a SUV-os kinézetet adó elemek sora. Sajna nincs 4x4, ami nyomtalanul tűnt el a Scenis RX4-el, amiért nagy kár... már csak azért is, mert a mai napig úton lévő modelljei, még mindig jól mutatnak, pedig azóta néhány generáció már elszáguldott mellettük, és ezzel a változattal a nehéz útviszonyok között is egész élvezetes dolgokat lehetett művelni...  Na de ennyi elég a letűnt múltról.

Persze mielőtt még az új kor Scenic -jére figyelnénk, azért nem árt meg felidézni, hogy ezen a néven először 1996 ban (az első öt csillagos Megane egyterű rokonaként) találkozhattunk vele. Azóta már túl van az ötödik millión is az eladott Scenic-ek száma. Ami egyébként mind a mai napig megállja a helyét kényelemben, vezethetőségben és a gazdaságos üzemeltetés terén se kell szégyenkeznie.

Az újhullámos, különleges zöldes-sárga metál színben pompázó XMod tesztautónk azért mégsem csak a látványról szól. Bár ebben a színben, nekem nagyon bejött, de néhány beszürkült lelkivilágú ismerősöm egy bizonyos, gágogó szárnyas végtermékéhez hasonlították az árnyalatot, de szerencsére nem vagyunk egyformák, és nem lehet mindenkinek ilyen fejlett szépérzéke, hogy ezt a színt értékelni tudja. Tehát csak üzenem, hogy a szín nekem bejött és kész! Azonban most a hajtásról lesz szó. Így a középkonzolon lévő választógombbal is megismerkedünk, ami - hogy legyen némi visszacsatolás - az előbb említett és közismerten csúszós libafoson is (már bocsánat a direkt megfogalmazásért) átsegíti a Scénicet. Ugyanis a laza vagy csúszós talajon való kiterjesztett mozgásszabadság lehetősége is elérhetővé vált, sőt a mérhetetlenül undorító elektronikus kéziféket is kitakarították az autóból és visszakaptuk a hagyományos kart, amit éppenséggel menet közben is kedvünkre húzogathatunk, ha nagyon nem akar az autó arra menni a havas jeges úton, amerre mi szeretnénk. Persze ezt csak hozzáértőknek ajánlom.. 

renault_scenic_bogi_20140328_04.jpg

Visszatérve a hivatalosan kiterjesztett tapadást biztosító rendszer (még hivatalosabban: Extended Grip) választógombjához, három piktogramot találunk rajta A felső, az alap állapot, a normál üzem. Amennyiben a kicsit megdőlő, és fenyőfa mellett virító autó ábrájára kapcsolunk, akkor máris a laza üzemmódban vagyunk. Ami némi homokot, egy kis sarat, meg mindenféle nehezebben tapadó dolgokat feltételez a kerekek alatt.. Ha nagy a gáz... azaz mélyebb sárba keveredünk, beragadunk, akkor ott az "EXP" felirat. Erre fordítva a gombot, az ESP leszakad rólunk, hagyja hogy pörgessük a kerekeket, és újra úgy érezhetjük, hogy közünk van ahhoz, ami majd történik velünk. Sőt, a kipörgő kereket még kicsit fékezi is a rendszer, ezzel optimalizálva a hajtást és a tapadást.. Szóval ez egy nagyon jól ki van találva. Jelentem sikerült is kipróbálnom, bár nem volt belekalkulálva a jó negyedórás küzdelem, amivel kimozgattam magam a fűvel borított sártengerből, ahová lementem, hogy egy, az út közepén parkoló autót kikerüljek... ..és tényleg kihozott, pedig megmondom őszintén, egy fillért nem adtam volna ennek a lehetőségéért. Tehát a rendszer működik! Mindenkinek ajánlom a Scénic XMod nevű élménycsomagot.

renault_scenic_bogi_20140328_03.jpg

Maga az autó, a már nagyon jól bevált megoldásokkal operál. Tágas, jól variálható, elképesztően csendes és elegánsan megcsinált belső térrel, kényelmes ülésekkel, nagyon jól hangolt futóművel, ami szerintem egy picit más karakterisztikával dolgozik, mint a normál Scénic... de ebben azért nem vagyok biztos, csak egy megérzés, de nagyon jól tompítja a horrorisztikus méretű adóterheink mellett is gyalázatos állapotban tartott úthálózatunk támadásait. Nem ráz, nem dobál, nagyon jól manőverezhető, és mindig kiszámítható a Renault egyterűjének mozgása.

renault_scenic_bogi_20140328_02.jpg

Az 1.2 literes benzines erőforrás 130 lóereje (és a háttérben megbúvó 205 Nm-es nyomaték) egyszerűen hihetetlenül jól mozgatja az autót. Dinamikus, nyomatékos, turbós benzines, ami ha kell, forog mint a villanymotor, és ha nem bántjuk, egész elfogadható mennyiségű 95-öst kér a szolgáltatásaiért cserébe. Országúton, 90 - 100 közötti tempóban, 5.4 literrel számolhatunk, ha csak 70 - 80 között ténfergünk az úton, akár 4.6 literrel is bóklászhatunk a falvak között, de autópályán se hörpöl fel többet hat liternél. Na a városi üzem már nem ilyen felhőtlen, mert némi araszolással abszolvált gördülés után hátrahőköltünk a kilenc liter körüli értéktől. Persze ahhoz, hogy az említett dinamizmus a rendelkezésünkre álljon, a motort bizony már alapról is etetni kell. Jelen esetben a gyorsan és egész megbízhatóan működő start-stop rendszer mellé elkelne egy olyan ECO gomb, amivel a 0-ról való gyorsításoknál nem teljesítményre töltenék a hengereket, hanem a városi gördülés jellegzetességeire figyelve hangolnák át az üzemanyag ellátó rendszer elektronikáját.

kép és szöveg: Bögös Sándor2014-03-28

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Renault Clio Authentique 1.2 16V

Renault Clio Authentique 1.2 16V - kiskép

Ár: 2.599.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Renault Clio Cinétic 1.2 16V

Renault Clio Cinétic 1.2 16V - kiskép

Ár: 2.820.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Renault Clio Cinétic 1.2 16V

Renault Clio Cinétic 1.2 16V - kiskép

Ár: 2.870.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...