hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Audi újdonságok

Az Audi sem hagyja emberi kézben a volánt: itt az automata követõ, sávelhagyás-jelzõ, beparkoló rendszer.
hirdetés
  • 300_250
  • fiat_haszon_300x250_170411

Audi önfék
 


Az utak forgalma egyre sûrûbb, a feldolgozásra váró információk egyre sokasodnak – az autóvezetõkkel szemben támasztott igények pedig egyre magasabbak. Az Audi olyan technikát fejlesztett ki, amely a vezetést pihentetõbbé, egyben biztonságosabbá teszi: az „Audi braking guard” fékezési segédrendszer a ráfutásos balesetek kockázatát mérsékli.

   Az Audi sem enged: neki is automatizálni kell a vezetést- íme az Audi A4 rendszere
  
Az intelligens segédrendszerek olyan új generációjáról van szó, amely a jármû környezetének felügyeletével nyújt fokozott védelmet. Az „Audi braking guard” az A4, az A4 Avant, az A6, az A8, a Q7 és az új Q5 modellsorozatokhoz rendelhetõ. Az „Audi braking guard” a radaralapú adaptív sebességszabályozó rendszer az (adaptive cruise control; ACC) része, amely a 30 és 200 kilométer/óra közötti tartományon szabályozza az autó sebességét és az elöl haladó jármûhöz mért távolságát, s ennek során bizonyos határok között az autó önmûködõ lassítására is képes. Számítógépes szabályzóegysége a jármû adatforgalmi CAN-BUS hálózatába integrálva mûködik, s a motor, az automata sebességváltó és a fékek szabályzó-elektronikáira gyakorolt befolyása révén mindössze ezredmásodpercek alatt kifejtheti hatását a jármû viselkedésére. A szoftver szerkezetében és részletes kialakításában rejlik az a know-how, amelyre az Audi e területen napjainkra szert tett.

Az ACC a vezetõre bízza a döntést a különbözõ menetprogramok között. Ezekben az elöl haladó mögötti idõkülönbség 1,0 és 2,3 másodperc között négy, a szabályzás dinamikája pedig a kényelmes és a sportos között három lépcsõben állítható be. Az ACC gázadással vagy fékezéssel szabályozza a sebességet és a követési távolságot, amely során mindvégig a kényelem élvez elsõbbséget. A maximális lassulás ennek megfelelõen 50 kilométer/óra felett 3 m/s2 mértékûre korlátozott, ami a lehetséges érték mintegy harmadaként közepesen erõs pedálkezelésnek felel meg.

Amennyiben az elöl haladó hirtelen fékez, olyan helyzet is elõállhat, amikor ez az automatikus fékezési funkció már nem bizonyul elegendõnek, s az is elõfordulhat, hogy az Audi vezetõje nem ismeri fel elég gyorsan a helyzetet. Az összes ütközés mintegy 70 százaléka az Audi baleseti kutatásai szerint a figyelem elterelõdésére, fáradtságra és a figyelem hiányára vezethetõ vissza. Ekkor lép mûködésbe az ACC egyik fontos részfunkciójaként a vezetõt két lépcsõben figyelmeztetõ „Audi braking guard”.

Az elsõ fokozatot „gong” hangjelzés illetve a kombinált mûszeregységben kigyulladó vörös lámpa jelenti. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) ekkor a fékrendszert elõzetesen magasabb nyomásszintre tölti fel. Amennyiben a vezetõ továbbra is passzív marad, a második fokozatként az úgynevezett akut figyelmeztetés következik. Ez akkor aktiválódik, ha a figyelmeztetõ rendszer algoritmusa azon eredményre jut, hogy a szituáció már kizárólag haladéktalan vezetõi reakcióval – többnyire vészfékezéssel – kezelhetõ megfelelõen.

                      A rendszer lelke, a radarszenzor folyamatosan dolgozik a kocsi elõtt

A rendszer fejlesztése során ezen akut figyelmeztetés konkrét formája központi kérdésként jelent meg. A Müncheni Katonai Fõiskola hallgatói közremûködésével végzett széles körû tesztsorozat alkalmával a mérnökök számos lehetõséget megvizsgáltak. Egyértelmû „gyõztesnek” végül a figyelmeztetõ nyomásnövekedés bizonyult, amikor a fékrendszerben mindössze fél másodpercen át gyors nyomásnövekedést aktiválnak. A jármû ettõl legfeljebb mintegy 5 kilométer/órával lassul, így a mögöttes forgalomra nézve nem jelent veszélyt.

A tesztek során ez a figyelmeztetõ nyomásváltozás az esetek legnagyobb hányadában azt eredményezte, hogy az addig nem kellõen koncentráló vezetõ tekintetét ismét az útra fordította és azonnal a fékre lépett. Az „Audi braking guard” azonban e mozdulatot a hidraulikus vészfékrásegítõ révén már késedelem nélkül bekövetkezõ, teljes intenzitású fékezésként közvetíti. Az ESP által végzett elõzetes nyomásemelés mintegy 0,1-0,2 másodpercnyi idõmegtakarítást eredményez, ami 130 kilométer/órás tempónál hét méternyi fékutat jelent.

Az „Audi braking guard” az ACC kikapcsolt állapotában is éber marad. Igény szerint azonban az elõzetes figyelmeztetés és akár a teljes funkció is deaktiválható, mégpedig az Audi azon filozófiája értelmében, amely a vezetõ számára mindenkor kívánsága szerinti mértékû kontrollt biztosít. Az Audinál ugyanis sohasem az öncélú technika, hanem mindig is az ember áll a középpontban.

Az Audi további fontos segédrendszerei között szerepel az „Audi side assist”, az „Audi lane assist” és az „Audi parking system advanced”. Az „Audi side assist” radarhullámokkal felügyeli a jármû mögötti és melletti területeket, s sávváltásra készülve a visszapillantó tükör lámpái figyelmeztetnek, ha a holttérben másik jármû tartózkodik, vagy nagy sebességgel közelít. Az „Audi lane assist” a szélvédõ mögé épített kamerája segítségével felismeri az úttest határoló vonalait, s a kormánykerék rezgésével hívja fel a vezetõ figyelmét, ha túlságosan megközelíti õket. Az „Audi parking system advanced” egyfajta luxusszínvonalú parkolássegítõként a tolatókamera képét a mûszerfali monitoron, hasznos tájékozódási segédvonalakkal kiegészítve jeleníti meg.

Audi mûszaki ABC

A radarszenzor az autó orrában, a „singleframe” hûtõrács jobb oldalán helyezkedik el. Házában egyetlen mûanyag lencse mögött négy adó- illetve vevõegységet összpontosít, amelyek 0,1 másodperces ütemben 76,5 GHz frekvenciájú hullámokat bocsátanak ki. A mérés 180 méter hosszú és nyolc fokos szög alatti területen mûködik.

Az egymást követõ mérések eltéréseit számítógép értékeli ki, s a Doppler-effektus, valamint a hullámok terjedési idõtartama alapján határozza meg az elöl haladó jármû távolságát, illetve annak változását. A négy szimpla antenna által fogott jelek összevetésébõl az elöl haladó autó mozgásának a saját jármû haladási irányával bezárt szögét is meg tudja határozni. Ezt a rendszer a sávelválasztó vonalakról származó radarinformációkból, mint a szegélykorlátok, vagy az elektronikus menetstabilizáló (ESP) felõl érkezõ különbözõ jelekbõl számítja.

Kapcsolódó cikkek:


Audi A4- öt csillag

Új Audi R8


Kapcsolódó oldal:

Az Audi magyarországi hivatalos weboldala

b/pohu/gyári képek2008-06-27

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Audi A3 Attraction 1.6

Audi A3 Attraction 1.6 - kiskép

Ár: 5.120.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Audi A3 Attraction 1.4T FSI

Audi A3 Attraction 1.4T FSI - kiskép

Ár: 5.505.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Audi A3 Attraction 1.4T FSI S-tronic

Audi A3 Attraction 1.4T FSI S-tronic - kiskép

Ár: 5.981.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...