hirdetés

Skoda Fabia 1.4 PD TDI teszt

A Skoda Fabia 1.4 PD TDI motorral egy kellemes fogyasztású, jó rugózású, gazdagon felszerelhetõ kisautó.
hirdetés
 

Még fábiább

A Skoda Fábia közel nyolc éve a kategória egyik legnépszerûbb modellje. A májusban nálunk is piacra lépett új változat tervezõi, tapasztalataink alapján valóban mindent megtettek annak érdekében, hogy még tovább tudják növelni ennek a valóban kellemes autónak a rajongótáborát. Háromszáz literes a csomagtér, elegánsabb anyagok kerültek a belsõ térbe. Hét motorvariáns.


Kezdjük a formával, mely lényegesen karakteresebb lett, mint az elõdé volt, miközben – csak úgy mellékesen - a légellenállását is sikeresen lecsökkentették a mindössze 0,33–as cw értékre. A látványos design-nak rögtön több vonzata is van, hiszen az emocionális hatások felerõsítése legalább olyan fontos szempont volt az új karosszéria megalkotásakor, mint a Skoda Roomster-rel belépõ új márkajegyek markáns megjelenítése. A szép és elegáns vonalak, a látványos fényszóró kialakítás, egy kicsit az angol autók világát is tükrözõ hûtõmaszk és az attraktív megjelenés nagyon kellemes összképet eredményezett. (Az angol piac egyébként már évtizedek óta sikeres vadászterület a márka számára, és talán éppen ennek köszönhetõ, hogy a Mini világából átörökített, fehérre fényezett tetõvel is rendelhetõ az autó.)

                                                    Az új  Fabia méretei alig térnek el az elõdtõl 

3.992 milliméteres hosszából adódóan csak 22 milliméternyi plusszal kell számolnunk a parkolásnál. Ennél erõsebben tör felfelé az új Skoda Fábia, ami 47 milliméteres méretnövekedéssel 1.498 milliméteres magasságot ért el. A jármû szélessége pont annyi, mint az elõdé volt, azaz 1.642 milliméter. Nagy vonalakban ennyit a vonalakról. Persze érdemes kicsit a vizuális élmények alatt meglapuló struktúrába is bekukkantani, hiszen a megújult Fábia sikerrel teljesítette az Euro-NCAP törésteszt legújabb követelményeit és a gyalogosbiztonsági elõírásokban is komolyat javult.
Most, hogy átszivárogtunk a külsõ burkolaton (bár megjegyzem, a tágra nyíló ajtókon sokkal kényelmesebben lehet bejutni) jöjjön a belsõ tér. Gyakorló Skoda Fábia tulajdonosok, biztos rögtön konstatálnák, hogy javult az üléspozíció, és nagyobb lett a láb és a fejtér. Rakodóhelyeket szintén bõségesen kínál a Skoda Fabia utastere. A kormánykerék bal oldalán kialakított rekesz a szériafelszereltséghez tartozik, az ajtókban pedig 1,5 literes palackok elhelyezésére szolgáló tartók találhatók. A mûszerfalban további praktikus rakodási lehetõségeket alakítottak ki, a középkonzolban csúszásmentes bevonatú rekeszek õrzik meg biztonságosan a mindennapos apróságokat. Az üléstámlák hátoldalán méretes zsebek várják az újságokat és térképeket.

                                                 A Skoda legújabb üdvöskéje már elegánsabb  belül is

Javult a kezelõszervek elhelyezése, és ezzel javult a vezetés biztonsága is. Például a középkonzol magasabb régióiban kerülõ „Climatronic”, illetve az audio-berendezés kezelõszervei is bekerültek a látómezõnkbe, így kevésbé vonják el a vezetõ figyelmét a forgalomról. A nagyméretû képernyõkön, sok - és ami fontos - jól és gyorsan értelmezhetõ adatokat kapunk, a hûtés, fûtés állapotáról, vagy éppen kedvenc rádióállomásainkról. A „Maxi-DOT” kijelzõ egyébként nem csak a rádióhoz kapcsolódó információkat jeleníti meg, hanem a navigációs rendszer ajánlásai is itt kísérhetõk nyomon.
                                                 Igazi skodás kisautó forma

Mielõtt tartósan becsomagolnánk magunkat az új Skoda Fábia 1.4 vonzó belsõ terébe, jöjjenek a csomagok. Az autó hátsó fertályában egy 300 literes, jól kihasználható teret találunk, ráadásul a csomagtér belsõ fedele, a variálhatóság és funkcionalitás érdekében két különbözõ pozícióban is elhelyezhetõ. Az ülések lehajtásával ez a térfogat 1163 literesre növelhetõ. Amikor nem csak a méret, hanem a szállítható súly is lényeg, jó tudni, hogy a hasznos terhelhetõség eléri az 515 kilogrammot.
Az utastér igényes kidolgozása és minõségi anyagai, nagyon kellemes környezetet teremtenek. Az általunk tesztelt változat magas felszereltségi szintjéhez jól passzolt a „kis bõr csomag” részét képezõ kitûnõ fogású háromküllõs, bõrbevonatú sportkormány. Útra kelve, a következõ élményt a váltó, rövid utakon precízen mozgó - szintén bõr bevonatú gombbal ellátott - karja jelentette, ami tökéletesen egészítette ki a kormánykerék által már megalapozott sportos feelinget. Amennyiben szeretnénk kiélvezni a Skoda Fábia legendásan jó futómûvét, egy gombnyomással kikapcsolható a menetstabilitásért felelõs elektronika, ami a volánzsonglõrök számára tovább növeli a vezetés élményét. 
A Fábia hét különbözõ motorváltozattal rendelhetõ. Autónk motorházteteje alatt az erõsebbik 1.4 literes 80 lóerõs PD TDI motor gázadáskor harcos morgással jelezte, hogy vette az adást, és a közel 200 Nm-es nyomatéknak köszönhetõen már bele is ragasztott minket az ülésbe. Az elõzéseknél, figyeljünk rá, hogy a motor aránylag rövid tartományban adja le a maximális nyomatékot, és gyors, váltásokkal tudjuk lendületben tartani a Skoda Fábia kis dízeljét. Ha már rájövünk a metodikára, nem marad el az élmény. Ugyan a nullától százig való felgyorsulás 13,2 másodpercet emészt fel, ezt a 195 Nm-es nyomatéknak köszönhetõen jóval kevesebbnek érezzük. Hála a jól megválasztott áttételeknek, Fábiánk a kis köbcenti ellenére is kimondottan sportos tulajdonságokat sorakoztatott fel. Az elérhetõ végsebességet ugyan nem próbáltuk ki, de ha hiszünk a gyáriaknak, akkor 175 km/órával is roboghatunk. Az autó általunk mért átlagfogyasztása még kíméletes vezetés mellett is valamivel magasabb volt mint a gyári érték, de így is kedvezõnek számított a vegyes üzemben elért 5.2 literes adat.
A biztonságról, már ejtettünk néhány szót, de most így a bemutató vége felé jöjjön egy kis leltár. Ezek egy része alap, egy része pedig opció, itt azonban már a választott felszereltségi szintek is változást jelenthetnek a besorolásban. Tehát jöjjön a lista: ESP, MSR, DualRate, ASR, EDS és TPM,… hat légzsák, kanyarfényszórók illetve aktív ködlámpák és még sok egyéb hasznos fejlesztés került fel a palettára, hogy ki-ki kedve szerint állíthassa össze a saját örzõ-védõ csapatát.
Azoknak, akik az új modell kombi változatára várnak, jó hír lehet, hogy 2008. elsõ hónapjaiban várhatóan már ott találhatják a szalonokban.

Kapcsolódó cikkek:

Skoda Fabia bemutató

Kép a Skoda Fabia kombi változatról


Kapcsolódó oldalak:

Škoda év végi akciók

Skoda Fabia hivatalos oldal


bögös2007-11-06

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Skoda Superb Ambition 1.4 TSI 125 LE

Skoda Superb Ambition 1.4 TSI 125 LE - kiskép

Ár: 7.025.870 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI 160 LE

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI 160 LE - kiskép

Ár: 7.455.280 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI DSG 160 LE

Skoda Superb Ambition 1.8 TSI DSG 160 LE - kiskép

Ár: 8.068.690 Ft
Felépítés: Lépcsőshátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...