hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Suzuki Swift 1.5 GS

A valós fogyasztás meglehetõsen kellemes értékeket mutat.

hirdetés
  • 300_250
  • fiat_haszon_300x250_170411

Szeretemautó                                   

 

Mielõtt komolyabb elemzésbe kezdenék, kijelentem, hogy ennek az autónak nem jó a fényképarca. Nem jó, mert amíg csak fotókat láttam róla, azt mondtam, pofás a kicsike  és ennyi. Most azonban azt mondom,  így testközelbõl sokkal jobban mutat, mint hittem.

Persze egy autó szépsége igencsak relatív dolog. Az autós újságíró kötelezõ irodalma a hasonszõrû orgánumok olvasása, s ha egy-egy kolléga írásásban (vagy magából kiszenvedett betûsorában, mert van ilyen is) azt olvasom, hogy ez vagy az az autó szép vagy csúnya, mindig dühös leszek. (Jobbára persze akkor, ha olyan formát  "csúnyáznak", amelyik nekem kifejezetten tetszik. Ezt legutóbb a régebbi Fiat Multipla és a Daewoo, bocsi, Chervrolet Tacuma esetében tapasztaltam.) A tetszés ugyanis szubjektív kategória, és szerencsére nem vagyunk egyformák ebben sem.   Így azután nem írom, hogy ez az autó szép vagy nem szép, azt ellenben igen, hogy láttán olyan érzés fogott el? Milyen is? Nem tudom jobban körülírni, azt éreztem, hogy olyan vúúú! Itt képzeljenek maguk elé egy vaskos kisfiút, amint ökölbe szorítja a kezecskéit és csücsörítõ szájjal, kicsit összehúzva magát, jelzi, hogy õ mennyire erõs, s közben azt hallom tõle, hogy vúúú!!! Szóval ilyen kis erõske ez az autó.   Kívül-belül jó

És van benne valami, amitõl azonnal a népszerû Mini jut az ember eszébe. Tudom, az autógyártók nem szeretik, ha üdvöskéjüket valamely más modellhez hasonlítják, mert ugyebár az övék egyéniség, nem másolt darab. Nem is másolásra gondolok, hanem arra, hogy vonalvezetésébe igenis belelátom az angol testvér vonásait, és ez cseppet sem árt neki. A Mini óriási siker a mai napig, s merem állítani, hogy ez a diadal benne rejtõzik az új Swiftben is. Legyen elég annyi, hogy az autó azonnal megfogott magának, s szerencsére nem ereszt. Ezzel azt is elárultam, hogy nem csak a Swift külsejével vagyok elégedett?
De haladjunk sorban. Kulcsot nem kaptam a kocsihoz, helyette egy téglalapocskát, ami a távkapcsoló. Na jó, de hol van az indítókulcs? Nem van (helyesen: nincs sehol), mert nem kell hozzá. Ez a távkapcsoló egyúttal jeladó is, s ha az utastérben nálunk van, nincs más feladatunk, mint elforgatni a kormány jobb oldalán lévõ izét (nincs rá szavam, micsoda, mert nem kulcs, viszont ugyanúgy kell vele indítózni, mintha az lenne) és már duruzsol is a motor.     Az 1.5 literes motor. Mindig, még a régi, általam nem nagyon szeretett Swift esetében is kalapot emeltem (volna, ha lenne kalapom) a motor elõtt. Pörgõs, kis fogyasztást produkáló erõgép volt, s nem rosszabb ez ma sem. Igaz, dinamizmusából némileg elvesz az, hogy az új Suzuki karosszériája nagyjából 200 kg-mal nehezebb, vagyis nagyobb tömeget kell mozgatni, de ezt alig érezni a városi forgalomban ?bujkálva? a kocsik között. A szervokormány finoman manõverezhetõvé teszi a kocsit, s kis méretei már önmagában garantálják, hogy a parkolás aprócska gondot sem jelent.
Suzukis luxusok

Ha már a kormányt említettem: magasságában állítható, mélységében nem, ellenben a vezetõ ülése minden lehetõ irányban szabályozható (az ülõlap is emelhetõ-süllyeszthetõ), így bármely testméretû pilóta könnyedén önmagához tudja igazítani a "pilótaállást". Az ülõlap mérete nekem megfelelt, se túl rövid, se túl hosszú, ha lehet ezt a meghatározást használni. S mert családom hölgy tagjai is ugyanígy nyilatkoztak, egyértelmû, hogy nem lehet panaszunk erre, s kényelmére sem.  

A kormányról vezérelhetõ CD-s rádió megoldás szerintem ma már minden autóban jelen kellene legyen, hiszen az, hogy menet közben halkítunk-hangosítunk, vagy éppen rádióállomást váltunk, bizony közlekedésbiztonsági szempontbõl sem mellékes. Az már más kérdés, hogy talán még ennél is jobb, ha a vezérlõ billentyûk a kormánykerék fordulásától függetlenek, tehát nem fordulnak a kormánnyal együtt, ez azonban már csak kötözködés, vagy inkább apró luxus, elvégre kanyarodás közben ne piszkálja a rádiót az ember?   A kormány tapintása kellemes, kialakítása pedig kifejezetten sportos érzetet kelt az autósban. Mint ahogy ugyanezt az érzést közvetíti a kis, tömzsi sebességváltó kar is, melynek kezelése akadálytalan, magyarul sima az átmenet az egyes fokozatok között, nincs olyan érzése az embernek, mintha akadna a váltó. A pedálok se túl lágyak, se túl kemények, éppen annyi visszaható erõt közölnek a talpunkkal, amennyi még nem követel a lábunktól nagyobb izomerõt, ugyanakkor mégis érezzük, hogy mi használjuk és kezeljük az autót, nem õ cselekszik helyettünk.   A mûszerfalban nincs nagy varázslat, Középen a kör alakú kilométeróra, balra tõle a fordulatszám mérõ kijelzõje, jobbra a szokásos hûtõfolyadék hõmérõ és az üzemanyagtank telítettség visszajelzõ, de egy apró trükkel ezt a sablonosnak számító megoldást is feldobták, a mûszerek közül ugyanis csak a sebességmérõ óra ad ki egy teljes körívet, a másik kettõ csonka kör, mintha a kilométer-óra takarná a két másik egységet? Bonyolult a leírás? Az, de a megoldás korántsem. Ráadásul azzal a pszichés elõnnyel is bír, hogy a figyelmet a legfontosabb kijelzõre irányítja. Ezért is annyira egyszerû, jól áttekinthetõ ez a rész.  

                                                                                                                     

Ami az utastér kényelmét illeti, nos négy felnõtt elégedet lehet vele. Ötnek már kicsit szûkös, bár még mindig elfogadható. Csak nem hosszú távon. Ellenben a Budapest-Gorsium-Budapest kiránduláson sem a négy felnõtt, sem a gyermekülésben utazó ötödik személy (a 3 esztendõs Szofika) nem panaszkodott, 100-150 kilométert még ilyen tömött kocsiban is elfogadható kényelemmel lehet megtenni. Ami pedig külön érdeme a gépnek, az az utastér zajvédelme még nagyobb tempónál sem vált idegesítõvé a motorhang.   Az új Suzuki biztonsági szempontok alapján is egy kategóriát ugrott elõdjéhez képest. A már említett gyermekülés rögzítésére ISOFIX pontok szolgálnak, a kocsiban vannak elsõ- és oldallégzsákok, függönylégzsákok (de ezeket külön rendelni kell), a pedálok ütközés esetén kioldják magukat a lábsérülés veszélyének csökkentése érdekében. Van benne ABS és fékerõ elosztó, s ami a legbíztatóbb, az Euro NCAP törésteszten a frontális és oldalirányú ütközésvédelemmel 4 csillagot, a gyalogoselütésnél hármat érdemelt ki a kocsi. Ez a kategóriában igen jó eredmény.    Nem dícsérem a kocsi úttartását, kanyarstabilitását, pedig lehetne. Csak azért nem teszem meg, mert ki-ki másként vezet, tessék személyesen kipróbálni. Kellemes élmény, azt garantálom.   Végül apró luxus szempontok sora: a kocsi, mint már említettem, távkapcsolóval nyitható (egy gombnyomásra csak a vezetõ oldali ajtó nyílik!), illetéktelen nyitási kisérletre elforgó zárbetétek, elektromos ablakemelõk az elsõ ajtókhoz (hátul sajnos tekerõs ablakok találhatók), belülrõl  elektromosan állítható visszapillantó tükrök, piperetükör mindkét napellenzõben, fûthetõ vezetõülés, s persze légkondi ez csak elég, nem?   Egyetlen pontja van ennek az autónak, ami jelzi azt is, hogy igazából családi második autónak szánták, ez pedig a szûkös csomagtér. Egy nagyobb, vagy két, állítva elhelyezett közepes méretû bõrönd még csak-csak elfér benne, de több semmi. Igaz, a csomagtér növelhetõ a hátsó üléstámlák lehajtásával, de az már nem is igazi csomagtér Azért a bevásárlásokhoz, még ha azok nagyobbak is, elegendõ.

Itt a Suzuki SX4-rõl vannak információk:

Már megint egy új Suzuki


       

                                                                                                               

itgy/Autósélet2006-10-05

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Suzuki Alto 1.0 GLX AC

Suzuki Alto 1.0 GLX AC - kiskép

Ár: 2.499.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Suzuki SPLASH 1.0 GC (AC)

Suzuki SPLASH 1.0 GC (AC) - kiskép

A megújult változat

Ár: 2.203.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Suzuki SPLASH 1.0 GLX (CD/MP3 AC)

Suzuki SPLASH 1.0 GLX (CD/MP3 AC) - kiskép

A megújult változat

Ár: 2.624.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...