hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Teszt: Chevrolet Captiva

A Chevrolet Captiva láthatóan közeli rokona az Opel Antara, tehát középkategóriás hobbiautó, vagyis SUV.
hirdetés
  • 300_250
  • 300_250
  • fiat_haszon_300x250_170411
 

Autó álcaruhában

A Chevrolet Captiva a közeli rokona az Opel Antarának, annak a típusnak, amely sikerrel gyõzi le a Dakar Rally megpróbáltatásait. Mi inkább arra figyeltünk, hogyan él meg a városi mindennapokban.
                                       Amerikából jött nagydarab az európaiaknak: ez a Chevrolet Captiva

Chevrolet jelvénnyel a közvélemény könnyebben elfogad egy nagyméretû autót, mert beivódott, hogy az amerikai autók nagyok. Akkor is, ha ez a Chevy inkább készült Európának, mint Amerikának. A Captiva a Chevy európai bevezetésének fontos eleme, teljessé teszi az amerikai márka kínálatát.    A Chevrolet Captiva az autóeladási tortából egyre nagyobb szeletet szelõ SUV-ok közé tartozik, amely betûszóra igazán még senki nem talált illõ magyar kifejezést. Mert az ilyen autó nem vérbeli terepjáró, bár annak néz ki, de azoknál egyszerûbb a technikája, olcsóbb és komfortosabb is. Ezért hívtuk már szalonterepjárónak, meg szabadidõautónak, ez utóbbinak azért, mert segít eltölteni a szabadidõt, tehát a hobbihoz, kiránduláshoz való cuccok beleférnek, és ha letérünk az aszfaltútról, akkor egy ilyen kocsival messzebb jutunk, mint egy normál személyautóval. Tehát jobb híján marad a SUV.

 A Chevrolet Captiva 4,6 méteres hosszával D-kategóriás, azaz középméretû SUV. Az ára a tesztelt csúcskivitelben 11,5 millió forint, amely itthon inkább luxusautóhoz illõ, mint egy családi kocsihoz. Igaz az alapmodell 6,8 millió forint, ez dízel és ötszemélyes, szemben a tesztelt 3,2 literes, benzines, hétszemélyes, sok extrát tartalmazó modellel.   A  Chevrolet Captiva jó nagydarab autó, építésmódjából eredõen magas, hossza is tekintélyes. Formája kategóriája arányait mutatja, tehát terepjárós, ötajtós, kombiszerû karosszériával, emelt hasmagassággal. Tervezõi igyekeztek divatos formájú autót rajzolni, és ez sikerült is. Több, egyéni vonalat mutat a karosszéria, amely megismerhetõvé teszi. És itt nem csak a hûtõmaszkra gondolunk, inkább az oldalvonalra, az elsõ sárvédõ kopoltyújára, a motorháztetõ domborulatára. Több terepjárós díszt is kapott, mint az elsõ lökhárító ál-kartervédõje, vagy a hasznos oldalsó mûanyag kerékjárati-ív és ajtó- védõ elemeit. 

Alapfelszerelés a tetõcsomagtartók felszerelésére szolgáló tetõsín. Az építési jelleg elõnye a dûlõút járás-képesség mellett, hogy kényelmes a be- és kiszállás az autóból, ehhez jó szélesre tárhatók a nagydarab ajtók. A csomagtérfedél felfelé nyílik, trükkje, hogy az üvege külön is nyitható, így onnan is be lehet dobálni holmit a csomagtartóba, illetve rövidtávon hosszú tárgyak szállítását segíti – mondanánk létrát, de legyen inkább szörf-deszka.  
                    A Chevrolet Capitva nem terepjáró, hanem SUV, de összekerékhajtással


A forma belül sem lep meg semmivel, de jól kimunkált és praktikus, mentes az öncélú trükköktõl. Jó sok a rakodóhely, nagy ellenzõ alatt ülnek a szép nagy, könnyen leolvasható mûszerek. A középkonzolt kicsit kiemelték, így elérhetõbbek az ottani kezelõszervek – rádió, fûtés-szellõzés. Díszítésként ebben a verzióban sötét-fa utánzatú mûanyagot használnak, jól néz ki. A kormány tengely- és sugárirányban is állítható, mivel bõrborítású a fogása jó és az átmérõje is az. Az ülések magassága is állítható. Amúgy nagy, kényelmes ülésekrõl beszélünk, a tesztautó esetén bõrkárpittal – amit ma már nem támogatok, mert szép ugyan, az illata is jó, de télen hideg, nyáron meleg és sok ápolást igényel, és túl nagy felületeken kapunk mûbõrt az igazi helyett. A nagy székek egyetlen hátránya, hogy túl nagy oldaltartásuk nincs, de hosszú az ülõlapjuk, magas a támlájuk. A nagy ülésekre bõven van hely a Chevyben, a fejtér is bõséges, oldalirányban sem ér össze a váll, a lábtér is átlag feletti. 

Hátul is kényelmesen lehet terpeszkedni, a tetõ ott is messze van, akárcsak az elsõ ülés támlája. Ami kicsit itt is zavaró, hogy alig formáltak az ülések, így a bõrön lehet a kanyarokban csúszkálni. Tesztautónk spéci értéke, hogy még két ülésrõl be lehet számolni, amelyekkel hétszemélyessé válik a kocsi. A ráadás két ülés a csomagtartó padlójából hajtható ki, viszonylag egyszerû mozdulattal. Az összehajtott ülések fölött marad elég csomagtér, kinyitva ez már nem igaz, ha ennyien utaznak messzire, akkor kell a tetõbox. A csomagtartó padlója alaphelyzetben így magas, egy szintben van a lökhárító felsõ élével, de legalább nem kell hátra beemelgetni a cuccokat. Az autóban jó minõségû anyagokat használtak a burkolatokhoz, a mûszerfaltömb felülete puha, az alaktartással és az összeszerelési minõséggel sincs gond. Az olcsó gyártásra való törekedésrõl a nagy, egybefüggõ mûanyagok árulkodnak, de legalább nem zörögnek az illesztéseknél.  
                                          A Chevrolet Captiva beltere nem az extremitás  mintája


Tesztautónk a Chevrolet Captiva csúcsverziója volt. Így hajtásáról 3,2 literes, V6-os benzines motor gondoskodott. A teljesítménye 230 lóerõ, ez a menetkészen 1,8 tonnás autóval, amely nyakig pakolva 2,4 tonnás is lehet, bõven jól elboldogul. Alapsúllyal pontosan 7,8 kg jut egy lóerõre, ez kedvezõ arány, amit mutat a gyorsulási érték is: 100 km/h-ra állóról 8,8 másodperc alatt gyorsul a kocsi, a végsebessége 204 km/h. És érdemes még hozzátenni, hogy mindezt ötfokozatú automata váltóval és összkerékhajtással. 

A váltó fajtájának jól sikerült darabja. Mindig eltalálta a megfelelõ fokozatot, a motorfordulatszám esésével szépen visszaváltogat, felismeri a lejtmenetet és ad motorféket, erõsebb gázadásra is visszavált, pont annyit, amennyit kéziváltóval váltanánk. Ha valaki mégis váltogatna, megteheti, van léptetõváltó üzemmód – emellett még téli üzem kapcsolható. Azonban a motor olyan nyomatékos és olyan széles fordulatszám-tartományban húz, hogy ritkán érezni a kéziváltás szükségét.   A motor további elõnye a hangja. Szépen, nem tolakodóan mindig jelen van a motorhang, jó kis V6-os féle hang, kicsit mélyebb tónusú és azok közé való, amely a pörgetéssel szépül. Ezek után az ember azt gondolja, a motor is szép, de felnyitva a motorháztetõt fémek helyett a szokásos mûanyag burkolatokat látni – technikát kedvelõ embernek nem lelkesítõ. Sokkal fontosabb jellemzõje viszont a motornak a fogyasztás, ami nevetve lehet 15 liter száz kilométerenként.     Aki a Chevrolet Captiva terepjárós megjelenését látva attól tart, hogy a klasszikus terepjárók imbolygásával ijesztgeti a majd a vezetõjét, az megnyugodhat. A kocsi egyenesfutása autópályatempóval haladva is nyugodt, kanyarokban sem akar váratlanul kitörni, fékezéssel, gázadással-gázelvétellel provokálva is kontrollálható marad. Kategóriájában jó kanyarsebességet lehet elérni, ebben nem kis szerepet kapnak a 18 colos felniken feszülõ 235/55 R18 méretû gumik. A kormányzása is jóval pontosabb, mint a nyers terepjáróké, de persze elmarad egy sportos kompakttól. Így a kikerülõ manõvereknél, sávváltásoknál nagyobb tûréssel kell számolni, ilyenkor a karosszéria is beleng. Cserébe az utazási komfort jó, a kocsi nem ráz. Parkoláskor bõvebben kell kalkulálni a térrel, mert a fordulókör a nagyobbak közé tartozik.
Természetesen a Chevrolet Captiva drágább, mint egy hasonló méretosztályba tartozó, normális személyautó. Amit ezért a felárért kapunk, az egy nagyon tágas utastér, valamint korlátozott terepjáróképesség összkerékhajtással és emelt hasmagassággal. Ennek sok család örülne, fõképp, ha sokan vannak, és szükséges néha hét embernek együtt utazni. Mindez, ha telik rá, indokolja a Captiva megvásárlását, már csak azért is, mert kategóriájában jó ajánlat. Az automata váltó sem rossz befektetés, kényelmesebbé és nyugodtabbá teszi a vezetést, és bár ez a benzines egy igen erõs autó, mégsem az a jellem, amelyhez kéziváltót kíván az ember.

 A V6-os motort nem lehet megmagyarázni, észérv nem szól mellette, hacsak az nem, hogy nagyon erõs, és jól gyorsul a nagyméretû autó. De ez inkább élvezet kategória. Viszont drága élvezet, hiszen a tesztautó ára 11 millió forint fölötti. Gyanítjuk ez a változat inkább cégautó lesz, illetve azoknak alternatíva, akik inkognitóban szeretnek az utakon megjelenni, és nem kívánnak elismert prémium márkák autóiba ülni, viszont szeretik a nagy teljesítményt és a nagy méretet.
 
Mûszaki adatok V6-os benzinmotor, elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep, hengersoronként 2 vezérmûtengely. Hengerenkénti befecskendezés. Ötfokozatú automataváltó léptetõ üzemmóddal. Összkerékhajtás. Hengerûrtartalom: 3195 cm3 Teljesítmény: 169 kW(230 LE)/6600 Nyomaték: 297 Nm/3200 Ötajtós, hétüléses önhordó acélkarosszéria. Menetkész üres tömeg /megengedett össztömeg: 1805/2440 kg Hosszúság: 4635 mm Szélesség /oldalsó fellépõvel: 1850/1870 mm Magasság /tetõcsomagtartóval: 1720/1755 mm Tengelytáv: 2705 mm Csomagtér ûrtartalma/ledöntött ülésekkel: 465/930 l Elöl hátul független kerékfelfüggesztés kanyarstabilizátorral, tekercsrugókkal, lengéscsillapítókkal.  Elöl hátul tárcsafékek, elöl hûtött. Gumiméret: 235/55 R18 Gyorsulás 0-100 km/h: 8,8 s Végsebesség: 204 km/h Tesztfogyasztás:16l/100km


Kapcsolódó cikkek:

Teszt: Chevrolet Epica

Új Chevrolet kisautó

Chevrolet Captiva Oroszországból


Kapcsolódó oldalak:

A Chevrolet hivatalos magyarországi weboldala:

Ajánlott Chevrolet kereskedés

További tesztek az okauto oldalról

DM/ dm fotók (okauto.hu)2008-03-30

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Opel Meriva 1.4 TWINPORT ECOTEC Essentia

Opel Meriva 1.4 TWINPORT ECOTEC  Essentia - kiskép

Ár: 3.319.000 Ft
Felépítés: Egyterű
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Opel Meriva 1.4 TWINPORT ECOTEC Enjoy

Opel Meriva 1.4 TWINPORT ECOTEC Enjoy - kiskép

Ár: 3.499.000 Ft
Felépítés: Egyterű
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...

Opel Meriva 1.4 TWINPORT ECOTEC Cosmo

Opel Meriva 1.4 TWINPORT ECOTEC Cosmo - kiskép

Ár: 3.899.000 Ft
Felépítés: Egyterű
Üzemanyag: Benzin
Váltó:

Részletes adatok...