hirdetés
hirdetés
  • 728_90
  • 728_90_2

Teszt: Nissan Tiida 1.6

Nehéz kitalálni, hogy a Nissan Tiida négyajtósa igazából kiknek készült. de jó a belsõség-érzete.
hirdetés
  • 300_250
  • fiat_haszon_300x250_170411

Megfejtésre várva





 A Nissan Tiida 2600 mm-es tengelytávjával, 4474 mm-es hosszúságával jól illeszkedik az alsó középkategóriás (C-szegmensû) lépcsõshátú négyajtósok közé, szélessége viszont elmarad azokétól . (Ez voltaképpen nem is csoda, hiszen a Nissan B jelû padlólemezére épül, amire a Micra, a Note, (és ebben társa még egy - két kis Renault modell is). 1,6-os 110 LE-s és 1,8-as, 126 LE-s benzinmotorral, vagy a Reanult-partnerségbõl származó 1,5 l-es, 105 LE-s dCi dízelmotorral kapható.   
                   Se régies, se új: ez a Nissan Tiida négyajtós fazon 
Formailag a Nissan Tiida, keskenysége és magassága miatt valamiképpen nem látszik valami harmonikusnak, kissé esetlen, miközben kívülrõl  egy csomó, önmagában szép vagy elegáns részletmegoldást fedezhetünk fel rajta: így az elsõ (és a ferdehátú kivitelnél a hátsó) lámpákat, a kerékjáratok környékét, a motorháztetõt. Ezek azonban inkább úgy festenek rajta, mint a Hyppolit, a lakáj c. filmben Kabos Gyula által megformált Schneider Mátyás nevû újgazdag vállalkozón a frakk. Inkább a praktikumot szolgálják a szinte derékszögû  hátsó-felsõ sarokkal végzõdõ hátsó  ajtók, amelyek megkönnyítik a bejutást a hátul hatalmas térbe. Fura és igénytelen megoldás, ahogy a lépcsõshátú változat csomagtartó-fedele, amely az autó teljes szélességére kiterjed, illeszkedik a karosszériához. Nagyok és fõleg nem egyenletes futásúak a hézagok (miközben az autó más részein szépek az illesztések), és  hátul a kocsi oldalához állva és hátra-lefelé nézve a hézagon keresztül le lehet látni az úttestre. Igaz, hogy többszörös árú igazi prémium-autón is láttunk már ilyesmit, de ez nem mentség…   A Nissan Tiida-ba beülve már sokkal jobb és kellemesebb benyomások érik az embert, és ez fontos, hiszen az ember mégiscsak többet látja belülrõl a saját autóját, mint kívülrõl. Kellemes a színvilág, jó tapintásúak a burkolatok, szép a kárpitozás, jó a minõségi összbenyomás. Harmonikus a mûszerfal elrendezése, éjjel-nappal jól leolvashatók a mûszerek, minden kézre esik, gondolkodás nélkül megtalálhatók a logikus funkciók (csak a Bluetooth-os telefonkapcsolódás létrehozásához kellett hosszasan tanulmányozni a kezelési útmutatót).
 
                  Jó izléssal berendezett utazótér: ez is jellemzõ a Nissan Tiida négyajtósra

A kapcsolók, kilincsek kellemes tapintásúak, finoman mûködnek, az ajtók minõségi módon, telt hanggal csukódnak.  Nincs a lábteret lábszár- és térdmagasságban beszûkítve a padlóig végigvonuló középkonzol (ehhez érthetetlen módon sajnos sok gyár betegesen ragaszkodik), mégis mindennek megvan a maga helye, sok a pakolóhely az apró útiholmiknak. 
A szellõs világos utastérben az ülések közepes tömetûek, kényelmesek, oldaltartásuk is elegendõ.  Az üléspárnák elég hosszúak is, jól támasztják a combot, bár ez még jobb lehetne, ha az elsõ peremük nem lenne túlzottan lekerekítve. Az ülés-kormány kombináció tökéletesen beállítható, tetszik, hogy az ülés-magasságállító és háttámla-döntõ kar középre került, így nem kell az ülés pereme és az ajtóoszlop közötti helyen kotorászni az állításhoz.  Egyébként a Tiidában magas az üléshelyzet, olyan, mintha egyterûben ülne az ember. A biztonságérzet, valamint a ki-és körbelátás ezáltal javul, bár ugyanúgy nem látni az autó elejét-hátulját, mint egyetlen mai autóban sem.   A hátsó ablakoszlopok a versenytársakéval összehasonlítva átlagosan takarnak.   A hátsó ülésen is jól megférhet egymás mellett három közepes termetû felnõtt, fõleg, ha nem hosszú az utazás. Ha csak ketten vannak, kényelmesen támaszthatják a karjukat a lehajtható, pohártartós kartámaszon. Az ajtók nagyra nyílnak, minden helyre kényelmes a beszállás. A hátsó lábtér óriási, még az átlagosnál magasabb vezetõ mögött is elég hely jut egy ugyanilyen utas térdének. 

Az utastér csendes, a mûanyagok nem zörögnek (bár a rossz pesti utakon hallható volt egy kis percegés a mûszerfal felõl), persze új autónál ez nem akkora kunszt (érdemes lenne 3 év vagy 50.000 km után belehallgatni). A szélzaj 100-nál felerõsödik, a Semperit gumik sima aszfalton kissé sivítanak, egyébként minimális a gördülési zaj - mindez azonban valószínûleg észrevétlen maradna, ha alapszinten hangosabb lenne az autó. A motorzajról késõbb.
Maga a csomagtartó méretében tartja magát a kategóriában megszokott öblösséghez (475 l), de sajnos abban is idomul hozzájuk, hogy a rakodónyílás nem túl magas - a rakodóperem azonban igen. És ha már sikerült beemelnünk egy hajókoffert, nagy esély  van arra, hogy a csomagtartófedelet mozgató erõteljes karok koffertörõ-üzemre váltsanak át a fedél lecsukásakor - ennél már vannak intelligensebb megoldások, kevesebb pénzért is. A lehajtott hátsó üléstámlák jókora lépcsõvel csatlakoznak a csomagtartó padlójához, viszont elég szélesen nyitják meg az utat a csomagtérbõl az utastér felé.   A benzinbetöltõ-nyílás jobb oldalt hátul  lévõ fedelét a mûszerfal alatt bal oldalon (!) lévõ bowdenes karral lehet nyitni (úgy látszik, a raktár még jól áll bowdennel). A hat hangszórós, CD-s rádió logikusan és könnyen kezelhetõ (a kormánykerékrõl is), egészen szépel szól (a klasszikus szimfonikus zenét talán egy kicsit jobban visszaadja, mint pop-rock hangzást).   A Nissan Tiidát az 1,6-os benzines motorral próbáltuk ki, amely több más Nissan-modellbõl  is ismert már. Igen kulturált járású, alapfordulaton egyszerûen hangtalanul, rezzenéstelenül forog.  A hang azonban 3000 ford/percen felerõsödik, igazából nem annyira zavaró ez sem, de valahogy nem kellemes ez a hang. Ráadásul a fordulatszám további növelésével már nem erõsödik úgy, ahogy ennek alapján várnánk, sõt a többi zaj enyhe növekedése miatt még relatíve halkulónak is tûnik. Az ötfokozatú manuális váltóval - a váltó-fokozatok és a fõáttétel megválasztása miatt - egyszerûen túl sokat pörög a motor (100-nál ötödikben 3000-et) , így aztán gyorsan - és szükségtelenül - megnõ a zajszint az utastérben, ami, mint említettük, így sem tartozik a rossz kategóriába, de ugyanezekkel az adottságokkal lehetne jobb is.   Zavaró volt, hogy a motorfék-üzemben szinte minden sebességnél és fordulatszámnál olyan magas vinnyogó zajt lehetett hallani, ami már-már a korábbi kelet-európai kisautókéra emlékeztetett (remélhetõleg ez csak a tesztautó hibája volt). Az állandóan magas fordulatszám meglátszik a fogyasztáson - a  Tiida a teszt során vegyes használatban jó 1,7 literrel többet (8,6 litert) fogyasztott 100-on annál, amit a prospektus ígér (6,9 liter.

Kellemesen magasan és öten is kényelmesen-ez a Nissan Tiiida négyajtósának kellemes sajátossága

A váltó fokozatkiosztásának van elõnyös oldala is: az áttételek úgy harmonizálnak a motor nyomaték-görbéjével, hogy a Tiida  még az 5. fokozatban is rezzenéstelenül, erõlködés nélkül felhúzza magát: és még gyorsít is egy kicsit. Ugyanez a helyzet autópályán is, ahol még 120 felett is érezhetõ gyorsulás érhetõ el, de érdekes módon a negyedikbe visszaváltva sem javul túl sokat a gyorsító képesség, ami óvatosságra int a kétsávos utakon elõzéskor. A váltókar bármilyen helyzetben és fordulatszám mellett rezzenéstelen, közepes elmozdításokkal, pontosan kapcsolható, de mégis van valami kellemetlen érzése az embernek a váltáskor: minden fokozat között egy-egy klattyanással ugrik át, mintha valami hirtelen ellenállást kellene legyõznie. A pedálok finoman, érzékenyen mûködnek, a fékpedál nyomáspontja jó helyen van, a fékerõ finoman adagolható, a gáz- és fékpedál között csekély a magasságkülönbség. A minden felszereltségi szinten széria ABS finoman,  nem zavaró érzékenységgel teszi a dolgát.   A kellemes, bõrbevonatú, jó méretû kormánykerék elektromos rásegítéssel irányítja a kerekeket. A rásegítés éppen elég ahhoz, hogy városi manõverezéskor könnyen legyen tekerhetõ a kormány, nagy sebességnél pedig csökken, hogy a vezetõ érezze az útfelületrõl adott jelzéseket. Sajnos, a középhelyzet környezetében ezzel együtt elég "nyúlós" a kormány, nem igazán alkalmas a kis, pontos korrekciókra, éles kanyarvételt követõen pedig túl nagynak éreztem a visszatérítõ erõt, ami az utcasarok után gázt adva szinte kitépte a kormányt a kezembõl.   A kerékfelfüggesztés a kategóriában szokásos szabványmegoldás: elöl McPherson-rendszer, hátul csatolt hosszlengõkarok. A rugózás a kellemesen lágy és a félkemény között váltakozik: a városi gödrök, hullámok többségét jól kisimítja, kényelmes, ugyanakkor van egy - Pesten gyakori - bizonyos útegyenetlenség-sorozat, amelyen  mégiscsak éleseket üt és a kerekek lengésbe jönnek. Végsõ soron ez sem túl kellemetlen vagy veszélyes, csak éppen nem élvezetes. Az autó a magassága ellenére sem nagyon hajlamos az oldalbillenésre, a nagy tengelytáv pedig eleve garancia arra, hogy elmaradjanak a rossz érzéseket keltõ bólogató mozgások. Így nyugodtan lehet gyors kanyarokat is venni, nem fenyeget az alattomos kitörés veszélye (a Visia szinthez  nincs, az Acentához rendelhetõ, a Teknánál széria az elektronikus stabilitás-szabályzó ESP rendszer). Nem szereti viszont, ha kanyarban erõteljesen fékezünk: ilyenkor egy nehezen leírható bizonytalanság érzékelhetõ az elsõ kerekek felõl, ami veszélyt ugyan nem okoz, de mégis ott van - ez sem növeli a vezetés élményét.

 
 Az Ancsa  biztosan régimódi biplán- a Nissan Tiida négyajtósánál már nehezebb a kormeghatározás

Általában elmondható az egész autóról, hogy becsületesen, kellemesen, észrevétlen biztonsággal hajtja végre a feladatokat, de ha valaki vezetési élményre vágyik, jobban teszi, ha leül a számítógép elé és végigcsinál egy szimulátor-játékot. Ez nem okvetlenül pejoratív megjegyzés, hiszen például autós ismerõseim többségének körében nem a sportos vezethetõség szerepel a prioritások között, az itt felsorolt kritikák tárgyát talán még észre sem veszik.   Nos, a Nissan Tiida pontosan nekik készült. Ezt az élmény-dolgot meg csak azért feszegetem, mert manapság minden prospektus, gyári sajtóanyag  ennek sulykolásával van tele, mintha megannyi Loeb vagy Raikönnen, esetleg Bútor Róbert érdeklõdne a szóban forgó autókért a szalonokban. Ha valaki erre vágyik, más autókat kell keresni, a kategórián belül is vannak ilyenek.   Nekik tehát nem ajánlom a Nissan Tiidát. De azoknak sem, akik mûtárgy szépségû, extravagáns vagy presztizst hordozó autót keresnek, vagy az autójukkal akarják ország-világ és a szomszédok tudtára adni, hogy õk nem akárkik. Nem ajánlom azoknak sem, akik okvetlenül a legjobb ár-érték arányt, vagy mondjuk ki: az olcsó megoldást keresik, és  minden egyes tankoláskor buzgón számolgatják az átlagfogyasztást  –  erre vannak más javaslatok ebben a kategóriában is. A kisgyerekesek sem ebbe a csomagtartóba tudják a legegyszerûbben beszuszakolni a babakocsit a többi holmival együtt, és az IKEA-s bevásárlás után sem ennek a csomagterét lehet a legjobban átrendezni, hogy beférjen a könyvespolc.   Ajánlhatom viszont azoknak, akik számára sokat jelent a belsõ minõség-érzet, a könnyû, egyszerû kezelhetõség, a kiegyensúlyozott, finom mûködés, a kényelem, az átlagosnál hosszabb garancia, a várakozás szerint a japánokra jellemzõ (remélhetõleg még itt is meglévõ) megbízhatóság és tartósság, a nagy méretû és kényelmes utastér és a hozzá az utazáshoz szükséges  kofferokat, táskákat jól elnyelõ csomagtér, és ezért hajlandóak egy kicsit többet áldozni.  

Mûszaki adatok
Motor, erõátvitel Hengerûrtartalom: 10598cm3 Teljesítmény:  81 kW(110 LE) /  6000 ford/perc Nyomaték: 153 Nm / 4400 ford/perc   Karosszéria Hosszúság: 4474 mm Szélesség: 1695 mm Magasság: 1535 mm Tengelytáv: 2600 mm Csomagtér ûrtartalmal: 500 l Futómû Elöl Mc Pherson rendszerû független kerékfelfüggesztés, hátul torziós rúddal kapcsolt lengõkarok, tekercsrugókkal, lengéscsillapítókkal. Elöl hátul tárcsafékek, elöl hûtött. Gumiabroncsok mérete: 195/65R15   Menetteljesítmények Gyorsító képesség 0-100 km/h: 11,1 s Végsebesség: 186 km/h Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km


Kapcsolódó cikkek:

Új Nissan GT-R itthon

Új Nissan Pickup, az NP300


Kapcsolódó oldal:

A Nissan magyarországi képviselõjének weboldala


Bõvebben a Nissan Tiida Acenta típusról

Deák János2008-06-10

hirdetés

Ajánlott olvasnivaló

Érdekes lehet még

Nissan Micra ELLE 1.2 l DIG-S 72 kW (98 LE)

Nissan Micra ELLE 1.2 l DIG-S 72 kW (98 LE) - kiskép

Ár: 4.339.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Manuális

Részletes adatok...

Nissan Micra ELLE 1.2 l 59 kW (80 LE) CVT

Nissan Micra ELLE 1.2 l 59 kW (80 LE) CVT - kiskép

Ár: 4.049.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Automata

Részletes adatok...

Nissan Micra Visia 1.2 l 59 kW (80 LE) CVT

Nissan Micra Visia 1.2 l 59 kW (80 LE) CVT - kiskép

Ár: 3.389.000 Ft
Felépítés: Ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
Váltó: Automata

Részletes adatok...